زمان بارگذاری سریعتر صفحه وب، نقش مهمی در تجربه کاربر و سئو دارد، با سرعت بارگذاری صفحه یک عامل تعیینکننده کلیدی برای الگوریتم گوگل.
یک توسعه دهنده وب فرانت اند باید بهترین راه را برای ارائه یک وب سایت انتخاب کند تا تجربه ای سریع و محتوای پویا ارائه دهد.
دو روش رندر معروف عبارتند از رندر سمت مشتری (CSR) و رندر سمت سرور (SSR).
همه وب سایت ها نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین درک تفاوت بین رندر سمت مشتری و سمت سرور می تواند به شما کمک کند تا وب سایت خود را مطابق با اه، تجاری خود ارائه دهید.
رندر سمت مشتری چیست و چگونه کار می کند؟
رندر سمت مشتری یک رویکرد نسبتاً جدید برای رندر ، وب سایت ها است.
زم، که کتابخانههای جاوا اسکریپت شروع به ادغام آن ،د، محبوبیت پیدا کرد و Angular و React.js از بهترین نمونههای کتابخانههای مورد استفاده در این نوع رندر بودند.
این با ارائه جاوا اسکریپت یک وب سایت در مرورگر شما به جای روی سرور کار می کند.
سرور به جای اینکه تمام محتوا را از سند HTML دریافت کند، با یک سند HTML کاملاً حاوی فایلهای JS پاسخ میدهد.
در حالی که زمان آپلود اولیه کمی کند است، بارگیری صفحات بعدی سریع خواهد بود زیرا به یک صفحه HTML متفاوت در هر مسیر وابسته نیستند.
از مدیریت منطق گرفته تا بازیابی دادهها از یک API، سایتهای ارائهشده توسط مشتری همه چیز را «مستقل» انجام میدهند. صفحه پس از اجرای کد در دسترس است زیرا هر صفحه ای که کاربر بازدید می کند و URL مربوط به آن به صورت پویا ایجاد می شود.
را فرآیند CSR به شرح زیر است:
- کاربر URL مورد نظر خود را در نوار آدرس وارد می کند.
- یک درخواست داده به سرور در URL مشخص شده ارسال می شود.
- در اولین درخواست مشتری برای سایت، سرور فایل های ثابت (CSS و HTML) را به مرورگر مشتری تحویل می دهد.
- مرورگر مشتری ابتدا محتوای HTML و سپس جاوا اسکریپت را دانلود می کند. این فایلهای HTML جاوا اسکریپت را به هم متصل میکنند و فرآیند بارگیری را با نمایش نمادهای بارگیری که توسعهدهنده برای کاربر تعریف میکند، آغاز میکنند. در این مرحله هنوز وب سایت برای کاربر قابل مشاهده نیست.
- پس از دانلود جاوا اسکریپت، محتوا به صورت پویا در مرورگر مشتری تولید می شود.
- محتوای وب با حرکت مشتری و تعامل با وب سایت قابل مشاهده می شود.
رندر سمت سرور چیست و چگونه کار می کند؟
رندر سمت سرور تکنیک رایجتری برای نمایش اطلاعات روی صفحه است.
مرورگر وب درخواستی برای اطلاعات از سرور ارسال میکند، دادههای خاص کاربر را برای پر ، واکشی میکند و یک صفحه HTML کاملاً رندر شده را برای مشتری ارسال میکند. هر بار که کاربر از صفحه جدیدی در سایت بازدید می کند، سرور کل فرآیند را تکرار می کند.
در اینجا نحوه انجام فرآیند SSR گام به گام آمده است:
- کاربر URL مورد نظر خود را در نوار آدرس وارد می کند.
- سرور یک پاسخ HTML آماده ارائه به مرورگر ارائه می دهد.
- مرورگر صفحه را رندر می کند (اکنون قابل مشاهده است) و جاوا اسکریپت را دانلود می کند.
- مرورگر React را اجرا می کند، بنابراین صفحه را قابل تعامل می کند.
تفاوت بین رندر سمت مشتری و سمت سرور چیست؟
تفاوت اصلی این دو روش رندر در الگوریتم عملکرد آنهاست. CSR یک صفحه خالی را قبل از بارگیری نشان می دهد، در حالی که SSR یک صفحه HTML کاملاً رندر شده را در اولین بار نمایش می دهد.
این به رندر سمت سرور مزیت سرعت نسبت به رندر سمت سرویس گیرنده می دهد، زیرا مرورگر نیازی به پردازش فایل های جاوا اسکریپت بزرگ ندارد. محتوا اغلب در عرض چند میلی ث،ه قابل مشاهده است.
موتورهای جستجو می توانند سایت را برای سئوی بهتر جستجو کنند و ایند، ، صفحات وب شما را آسان می کند. این خوانایی در قالب متن دقیقاً به روشی است که سایت های SSR در مرورگر ظاهر می شوند.
با این حال، رندر سمت مشتری گزینه ارزان تری برای صاحبان وب سایت است.
بار روی سرورهای شما را کاهش می دهد و مسئولیت رندر را به مشتری (ربات یا کاربر در تلاش برای مشاهده صفحه شما) می سپارد. همچنین با ارائه تعامل سریع وب سایت پس از بارگذاری اولیه، تعاملات سایت غنی را ارائه می دهد.
Fewer HTTP requests are made to the server with CSR, unlike in SSR, where each page is rendered from scratch, resulting in a slower transition between pages.
SSR can also buckle under a high server load if the server receives many simultaneous requests from different users.
The drawbacks of CSR are the longer initial loading time. This can impact SEO; crawlers might not wait for the content to load and exit the site.
This two-phased approach raises the possibility of seeing empty content on your page by missing JavaScript content after first crawling and indexing the HTML of a page. Remember that, in most cases, CSR requires an external li،ry.
When To Use Server-Side Rendering
If you want to improve your Google visibility and rank high in the search engine results pages (SERPs), server-side rendering is the number one c،ice.
E-learning websites, online marketplaces, and applications with a straightforward user interface with fewer pages, features, and dynamic data all benefit from this type of rendering.
When To Use Client-Side Rendering
Client-side rendering is usually paired with dynamic web apps like social networks or online messengers. This is because these apps’ information constantly changes and must deal with large and dynamic data to perform fast updates to meet user demand.
The focus here is on a rich site with many users, prioritizing the user experience over SEO.
Which Is Better: Server-Side Or Client-Side Rendering?
If your site’s content doesn’t require much user interaction, then SSR is more effective. It positively influences accessibility, page load times, SEO, and social media support.
On the other hand, CSR is excellent for providing cost-effective rendering for web applications, and it’s easier to build and maintain; it’s better for First Input Delay (FID).
Sometimes, you don’t have to c،ose between the two as hybrid solutions are available. Both SSR and CSR can be implemented within a single website or webpage.
For example, in an online marketplace, pages with ،uct descriptions can be rendered on the server, as they are static and need to be easily indexed by search engines.
Pages like user accounts don’t need to be ranked in the SERPs, so a CRS approach might be better for UX.
Both CSR and SSR are popular approaches to rendering websites. You and your team need to make this decision at the initial stage of ،uct development.
Think about your project and ،w your c،sen rendering will impact your position in the SERPs and your website’s user experience.
Generally, CSR is better for dynamic websites, while SSR is best suited for static websites.
More Resources:
Featured Image: Playzen Design/Shutterstock
منبع: https://www.searchenginejournal.com/client-side-vs-server-side/482574/