فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت فایل robots.txt تریبون-سئو خاکستری

گاها ممکن است ما قصد داشته باشیم که محتوایی خاص را از دید ایندکس گوگل پنهان کنیم. مثلا امکان دارد یک صفحه برای کمپین فروش بهاری در سایت ساخته باشیم و پس از اتمام بهار، بخواهیم آن را از ایندکس خارج کنیم. همینطور ممکن است بخواهیم ویدیوها و تصاویر سایت در ایندکس گوگل دیده نشوند. حالا ممکن است شما در این بین نخواهید که بعضی از صفحات سایتتان توسط این ربات ها ایندکس شوند. اینجاست که میتوانید به کمک یک خط کد در فایل روبوتس سایت به آنها بگویید که کدام صفحه یا صفحات را ایندکس نکنند. یکی از بخش های ترسناک و ناشناخته سئو برای سئوکارهای تازه کار و وبمستران، آشنایی و کار با فایل robots.txt است.

علاوه بر این شما می توانید با کلیک روی گزینه ” FILE+” طبق تصویر زیر، در فیلدNew File Name، فایلی را با نامrobots.txtوارد کرده و در نهایت Create New File کلیک کنید تا فایل شما ساخته شود. همه چیز درباره مالیات درگاه پرداخت اینترنتی آیا شما نیز در کسب‌و‌کارتان از درگاه‌های پرداخت اینترنتی یا دستگاه‌های کارت‌خوان استفاده می‌کنید؟ اگر پاسختان مثبت است، باید با نحوه… سیر تا پیاز فروش در ایمالز چگونه در ایمالز فروشنده شویم؟ چه پیش نیازهایی را برای ثبت نام در این سایت باید رعایت کرد؟ آیا سایت ایمالز معتبر است و واقعا باعث افزایش… صفر تا صد استراتژی نامگذاری محصول در فروشگاه اینترنتی تعداد افرادی که از سایت‌های فروشگاهی خرید می‌کنند در سال 2022 تقریبا به 2.15 میلیارد نفر رسید. بدین ترتیب کمک می کنیم تا برای رتبه گرفتن در نتایج، صفحات اصلی ما بیشتر و بهتر دیده شوند. البته تعداد چنین سایت هایی اندک است و امروزه بیشتر سایت ها دارای صفحات بی شماری هستند.

  • در URL Cloacking از روشی استفاده می شود که شرایط و قوانین گوگل را کاملا نقض می کند و به همین دلیل است که به آن روش سئوی کلاه سیاه می گویند.
  • و اگه توسط این قابلیت میشه من باید چکار کنم تا از دست این دسته ها و آدرس های قدیمی که ارور هستش راحت شم .
  • لازم به ذکر است که این دسترسی ها را هیچ شخصی به غیر از مالک سایت نباید داشته باشد.
  • اما اگر مسیرها و دایرکتوری‌ها را دیس‌آلو کنید این ربات‌ها صرفا می‌توانند صفحه‌ی دایرکتوری را ببینند و امکان دیدن سایر صفحات و وب‌پیج‌ها وجود ندارد.
  • فایل حتمأ می بایست در پوشه و root اصلی سایت قرار داشته باشد.
  • در انتها هم با زدن دکمه submit از گوگل بخواهید تا فایل جدید را دریافت و بررسی کند.

اگر هم می‌خواهید صفحه‌های مشخصی را تست کنید،‌ کافی است آدرس آن را در نوار پایینی وارد کنید و بعد ربات گوگلی که مد نظرتان است را انتخاب کنید. هر بار که دکمه test را بزنید در همان لحظه به شما نشان می‌دهد اجازه دسترسی ربات‌ها به صفحه را داده‌اید یا نه. همانطور که می‌دانیم ربات خزنده و ایندکس کنندۀ گوگل، Googlebot نام دارد. این ربات نسبت به سایر ربات‌های جستجوگر، دستورات بیشتری را متوجه می‌شود. علاوه بر دستورات “User-agent” و “Disallow”، ربات گوگل دستور دیگری به نام “Allow” را نیز درک می‌کند.

کاربرد robots.txt چیست؟

به عبارت دیگر، ربات گوگل باید ارزشمندترین و مهم‌ترین صفحات شما را بهتر و بیشتر بررسی کند. Crawl Stats وجود دارد که دفعات بررسی صفحه‌های سایت به صورت روزانه را نمایش می‌دهد. در همین صفحه، حجم دانلود شده توسط ربات‌ها و همینطور زمان بارگذاری صفحه‌ها را می‌توانید ببینید. فایل txt برای مخفی کردن اطلاعات خصوصی مناسب نیست و فقط باید دستورالعمل‌های ربات‌ها را در آن قرار داد.

چگونه می توانیم امنیت وردپرس را افزایش دهیم؟ (۱۶ تکنیک)

1 هفته با پروکسی های مختلف، از ربات ارتقاء سئو استفاده کنید تا خودتان شاهد افزایش محسوس رتبه در بعضی کلمات کلیدی باشید. فایل Robots.txt در حقیقت به ربات‌ها اطلاع می‌دهد که کجا می‌توانند فایل یا فایل‌های نقشه سایت XML را پیدا کنند و در این میان کدام صفحات نباید کراول شوند. قبل از اینکه ربات‌های موتورهای جستجو نظیر گوگل صفحات وب را کراول کنند ابتدا فایل Robots.txt را بررسی می‌کنند و اگر این فایل موجود باشد مطابق با اطلاعات مندرج در آن اقدام به ایندکس کردن صفحات می‌کنند. اگر شما اعتقاد دارید در بودجه خزش سایت شما اشکالاتی وجود دارد پس بلاک کردن موتورهای جستجو از بررسی قسمت‌های کم اهمیت سایت، از هدر رفت بودجه خزش جلوگیری می‌کند. با بهینه سازی فایل ربات موتورهای جستجو از جمله گوگل می‌توانند از بررسی صفحات کم اهمیت صرف نظر کرده و به بررسی صفحات مهمتر سایت بپردازند.

دستور دیس الو (Disallow)

می‌توانید فایل را در همین صفحه ویرایش کنید و بعد با زدن دکمه submit صفحه‌ای باز می‌شود. بهتر است دستورالعمل‌های هر موتور جستجو را بخوانید تا مطمئن شوید دستوراتی که می‌نویسید برای همه موتورهای جستجو کار می‌کند. چرا؟ ربات خزنده موتور جستجوی گوگل (همان Googlebot خودمان!) دارای ویژگی به نام Crawl Budget است. گوگل تعدادی ربات خزنده دارد که به صورت خودکار وبسایت‌ها را اسکن می‌کنند و صفحه‌ها را با دنبال کردن لینک‌ها از صفحه‌ای به صفحه دیگر پیدا می‌کنند. وقتی ربات‌ها می‌خواهند صفحه‌هایی از سایت را بررسی کنند، اول فایل Robots.txt را می‌خوانند.

همانطور که گفتیم مهم‌ترین ربات‌ها در اینترنت ربات‌های موتور جستجوی گوگل هستند پس ما در ادامه مقاله هرجا می‌گوییم ربات منظورمان ربات‌های گوگل است. برخی موتورهای جستجو از چند نوع ربات برای بررسی سایت‌ها استفاده می‌کنند؛ مثلاً گوگل دارای ربات Googlebot برای جستجوی ارگانیک در بین سایت‌ها است. همچنین گوگل دارای ربات Googlebot-Image برای جست جوی تصاویر نیز است. اکثر موتورهای جستجو از قوانین یکسان استفاده می‌کنند، بنابراین نیازی نیست برای هر موتور جستجو یک دستورالعمل مجزا نوشته شود.

بدیهی‌ست که رفت و آمد این حجم از ربات‌ها می‌تواند تا حد قابل توجهی بازدهی کلی سایت را با شرایط نامناسبی همراه کند. به محض رویارویی با این فایل، خزندگان سطح وب شروع به بررسی محتوا و لیست داخل این فایل کرده تا بخش‌های قابل دسترسی را پیدا کنند. تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت طراحی سایت طرح و پردازش مبنا می باشد.

فایل robots.txt همان بستری است که کمک میکند تا ربات‌ها زبان ما بفهمند. Robots.txt یک فایل متنی است و برای ربات‌های خزنده‌ای که برای بررسی یا کارهای دیگر به وب‌سایت شما سر می‌زنند، نقش راهنما را بازی می‌کند. فایل robots.txt را وب‌مسترها می‌سازند و با این فایل به ربات‌ها دستور می‌دهند که چه صفحاتی را کرال یا ایندکس کنند و در چه صفحاتی نباید وارد شوند.