فایل robots txt چیست؟ راهنمای جامع فایل ربات سایت دگردیسی-سئو خاکستری

بنابراین برای تهیه یک فایل robots.txt مناسب و عالی ما نیز باید با این دستورات و نحوه تفسیر آن‌ها توسط ربات‌ها آشنا باشیم. در ادامه به بررسی مهم‌ترین دستوراتی می‌پردازیم که به کمک آن‌ها می‌توانیم برای ربات‌های مختلف قوانین بخصوصی را برای بررسی سایت‌مان مشخص کنیم. همانطور که تا اینجا متوجه شدید، برای حذف کامل یک فایل خاص مانند فایل‌های PDF یا تصاویر از نتایج گوگل، می‌توان به کمک محدودیت‌های فایل robot اینکار را به صورت کامل انجام داد. به عنوان مثال در بسیاری از سایت‌ها بخشی تحت عنوان پروفایل کاربران وجود دارد که نمایش این پروفایل‌های کاربری در نتایج گوگل هیچ ترافیکی برای سایت مورد نظر ایجاد نمی‌کنند. گوگل که به خوبی از این موضوع آگاه است، برای اینکه به تجربه کاربری سایت‌ها کمترین لطمه را وارد کند برای هر سایت یک بودجه خزش مشخص در نظر می‌گیرد و با توجه به فاکتورهای مختلفی این بودجه را کم یا زیاد می‌کند. اما به صورت کلی می‌توانیم امیدوار باشیم که تمام قوانینی که داخل فایل ربات سایت‌مان مشخص می‌کنیم توسط مهم‌ترین خزنده‌های وب یعنی خزنده‌های گوگل رعایت می‌شوند.

  • دقت داشته باشید که لایسنس برنامه بعد از فعالسازی، قابلیت باطل کردن و انتقال به کامپیوتر دیگر را نـدارد.
  • Sitemap یا نقشه سایت یک فایل عمدتا XML است، وظیفه راهنمایی و هدایت ربات‌های موتورهای جستجو برای خزش بهتر محتوای سایت‌ها را بر عهده دارد.
  • وقتی صحبت از URL های واقعی در فایل Robots.txt می‌شود، آدرس‌ها و دستورهای کاملاً پیچیده‌ای در این فایل استفاده می‌شوند.
  • در مورد مشکلت فکر نمی کنم robots.txt بتونه بهت کمکی بکنه چون این مشکل باید از یک جای دیگه درست بشه.

در واقع ربات ها دستوراتی را اجرا می کنند که به صورت دقیق و منطبق با رفتار آنها تعریف شده باشد. همچنین به کمک این ابزار می توانید محتویات فایل robots.txt را تغییر بدهید. اما برای اعمال تغییرات در سایتتان، باید محتوای ویرایش شده را جایگزین محتوای قبلی در فایل robots.txt در هاست خود کنید. برای این کار کافیست پس از ویرایش متن، روی دکمه Submit کلیک کنید تا به بخش بعدی بروید. در بخش بعدی شما می توانید فایل robots.txt را دانلود کنید، سپس فایل جدید را جایگزین فایل قبلی کنید. همانطور که عنوان شد تمام صفحات یک سایت از درجه اولویت یکسانی برخوردار نیستند و عموم وبمستران نیز تمایل دارند که بیشتر تمرکز بر صفحات اصلی سایت باشد.

با اینحال در سیستم مدیریت محتوا وردپرس به لطف پلاگین‌های مختلف که برای آن طراحی شده است، کار حتی از این هم راحت‌تر است. در این حالت یکی از راه حل‌های پیشنهادی گوگل، استفاده از تگ noindex در هدر صفحه مورد نظر است. البته بهتر است برای اطمینان بیشتر و جلوگیری صددرصد از ایندکس اینگونه صفحات از تگ noindex هم استفاده کنیم که در جلوتر به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت. علاوه بر این‌ها، حجم زیادی از ترافیک و منابع هاست و سرور ما هم صرف پاسخگویی به ربات‌ها می‌شود که بسیاری از این درخواست‌ها بدون سود و تنها مضر هستند و الکی منابع سایت ما را هدر می‌دهند. برای درک بهتر نقش فایل ربات در سایت، علائم راهنمایی و رانندگی را در ذهنتان تجسم کنید.

آموزش ساخت فایل robots.txt

بهترین راه ارائه نقشه سایت به گوگل استفاده از ابزار سرچ کنسول است. توجه کنید که اگر سایت شما فایل Robots.txt نداشته باشد هم ربات‌های گوگل کار خودشان را می‌کنند. اگر چنین فایلی وجود نداشته باشد، ربات بدون هیچ محدودیتی به تمام بخش‌های در دسترس سر می‌زند.

فعالیت های سئوکار

ایندکس کردن محتوای سایت‌ها به طوری که بتوان آن‌ها را دسته بندی کرده و در نتایج جست‌وجوها نشان داد. عدم تنظیم صحیح این فایل سبب می‌شود تا وضعیت سئو سایت در گوگل آسیب زیادی را تجربه کند. چگونه یک فایل robots.txt ایجاد کنیم؟قوانین قالب و مکان1- نام فایل باید robots.txt باشد. توجه داشته باشید که کدهای تخفیف، از نظر تعداد و زمان استفاده محدود هستند؛لذا اگر در حین خرید شما، شخص دیگری زودتر از آنها استفاده کند ممکن است شما با اتمام موجودی مواجه شوید. این ربات با کلیک بر روی لینک شما در جاهایی که بک لینک گرفته اید باعث میشود بک لینک شما سریع تر توسط گوگل ایندکس شود. مختصر بخواهیم بگوییم، این فایل به خزنده ها می گوید که چه قسمت هایی را اجازه دارند دنبال کنند و چه قسمت هایی را مجاز نیستند و اجازه ندارند که دنبال کنند.

درباره ربات ارتقا سئو و افزایش ورودی گوگل

هرکدام از این ربات‌ها با توجه به شناختی که از سایت ما پیدا می‌کنند با نرخ مشخصی به نام “Crawl Budget” به سایت‌مان سر می‌زنند و تغییرات آن را بررسی می‌کنند. حالا که تا حدودی متوجه شدیم که کلیت این فایل چیست، بد نیست که نگاهی به نقش‌های فایل robots.txt و دلایل اهمیت آن بپردازیم و دقیقا مشخص کنیم که چرا سایت‌مان باید حاوی فایل robots.txt باشد. پیشنهاد اونا استفاده از افزونه ریدایرکت بود و حالا اینکه اینا درست میگن یا نه تا حد زیادی به نظر خودم درسته . اما دستور htaccess که شما می فرمائید رو بنده نمیدونم به چه شیوه ای عمل میکنه اگه شما میتونید تو این زمینه فیلم یا آموزشی ارائه بدبد که تست کنم ممنون میشم . اگر وبسایت خود را به ابزار سرچ کنسول گوگل متصل کرده باشید، وقتی این ابزار تست را باز کنید از شما می‌خواهد که سایت متصل شده مورد نظر را انتخاب کنید. از این دستور می‌توان به دو شکل در فایل robots.txt استفاده کرد.