فایل Robots txt چیست به همراه تگ ربات های جدید گوگل 2022-سئو خاکستری

یک فایل robots.txt که به خوبی ساخته شده باشد، یک وب سایت را برای سئو بهینه نگه می‌دارد و فعالیت خوب ربات را تحت کنترل نگه می‌دارد. هنگامی که فایل robots.txt خود را در رایانه خود ذخیره کردید، آماده است تا آن را در اختیار خزنده های موتورهای جستجو قرار دهید. هیچ ابزاری وجود ندارد که بتواند در این مورد به شما کمک کند، زیرا نحوه آپلود فایل در سایت شما به معماری سایت و سرور شما بستگی دارد. فایل robots.txt مجموعه ای از دستورالعمل ها برای ربات ها است.

  • بررسی و ویرایش فایل ربات TXT سایت یک فاکتور رتبه بندی نیست و تنها کنترل‌کننده نحوه رفتار ربات‌های خزنده است.
  • اما در برخی سایت‌های کوچک با تعداد صفحه‌های محدود، می‌توان در مواردی حتی قید این فایل را هم زد و به موتورهای جستجو اجازه داد تا تمام صفحات را بررسی کنند.
  • واژه‌پردازها اغلب فایل‌ها را در قالبی اختصاصی ذخیره می‌کنند و می‌توانند کاراکترهای غیرمنتظره‌ای مانند نقل قول‌ها به آن اضافه کنند که می‌تواند برای خزنده‌ها مشکل ایجاد کند.
  • با مسدود کردن صفحات بی‌اهمیت با robots.txt، گوگل بات می‌تواند بیشتر بودجه خزشِ شما را صرف صفحاتی کند که واقعاً مهم هستند.
  • اگر وبسایت خود را به ابزار گوگل سرچ کنسول متصل کرده باشید، وقتی که ابزار تست را باز کنید از شما درخواست می‌کند که Property مورد نظرتان را انتخاب کنید.

اطمینان حاصل کنید بخش هایی که تمایل دارید در فهرست موتورهای جستجو ظاهر شوند مسدود نکرده باشید. در ادامه نحوه بروزرسانی و انجام تغییرات در داخل فایل robots.txt را در دو پلاگین یواست و رنک مت ، بررسی خواهیم کرد. برای گذاشتن کامنت و یادداشت در داخل فایل ربات می‌توانیم از علامت # استفاده کنیم، به این ترتیب جلوی هشتگ هرچیزی که بنویسیم توسط ربات‌ها و خزنده‌ها نادیده گرفته می‌شود. اما این چیزی نیست که ما دنبال آن باشیم، بنابراین باید بتوانیم به کمک فایل robots قوانینی را مشخص کنیم که باب میل ما هستند. برای تست این که یک صفحه یا هر نوع فایلی توسط فایل Robots.txt بلاک شده، و همچنین اطمینان از این که خود فایل Robots در دسترس است،‌می‌توانید از ابزار تست کننده در سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.

هزینه تولید محتوا

در این ویرایشگر صفحه ای را باز کنید و یک برگه خالی را با نام robots.txt ذخیره کنید؛ سپس وارد cPanel شوید و بعد public_html را برای دسترسی به دایرکتوری روت سایت، باز کنید. فایل Robots.txt یک فایل متنی کاملا ساده است؛ همانطور که از نام این فایل پیداست، فرمت .txt دارد و در دایرکتوری سایتتان قرار خواهد داشت. شما با کمک این فایل می توانید به ربات های گوگل و کراولر ها دستورات دلخواه خود را بدهید. اگر یک نفر بخواهد به صفحاتی از وبسایت شما دسترسی پیدا کند که شما این صفحات را در فایل ربات بلاک کرده‌اید یقینا برای شناسایی این صفحات می‌تواند به راحتی از فایل ربات استفاده کند.

آموزش HTML

دقیقا همانطوری که حرف زدن به زبان چینی برای بسیاری از مردم جهان کاملا غیر قابل مفهوم و درک است. فرض کنید که در وبسایت‌تان فولدری به نام mypic دارید که در آن یکسری تصاویر را نگهداری می‌کنید که علاقه‌ای ندارید ربات‌ جستجو تصاویر گوگل آن را بررسی کند و در نتایج خود نشان دهد. در مرحله دوم، بعد از اینکه مشخص کردیم دقیقا با چه رباتی طرف هستیم، حالا باید مشخص کنیم که محدودیت‌های این ربات چیست و چه صفحات و منابعی از وبسایت شما را نباید بررسی کند. با اینکار در حقیقت اعلام می‌کنیم که تمام ربات‌ها مد نظر ما هستند و تمام ربات‌ها باید به دستورات ما توجه کنند و دیگر نیازی نیست اسامی تک تک ربات‌ها را بنویسیم. به این ترتیب ربات Googlebot که اصلی‌ترین ربات گوگل است متوجه می‌شود که باید به دستورات خاصی توجه کند. اگر نگران یادگیری این دستورات هستید، باید خیالتان را راحت کنم، چرا که این دستورات خیلی خیلی ساده‌تر از تصورتان هستند و در کل تنها با 4 دستور زیر به راحتی می‌توانیم تمام اقدامات مورد نیاز در فایل robots.txt را انجام دهیم.

فایل robots.txt

در این فایل با چند دستور ساده مشخص می‌کنیم که ربات اجازه بررسی کدام صفحه‌ها را دارد و کدام صفحه‌ها را نباید بررسی کند. شما می توانید تقریباً از هر ویرایشگر متنی برای ایجاد یک فایل robots.txt استفاده کنید. به عنوان مثال، Notepad، TextEdit، vi و emacs می توانند فایل های robots.txt معتبر ایجاد کنند. واژه‌پردازها اغلب فایل‌ها را در قالبی اختصاصی ذخیره می‌کنند و می‌توانند کاراکترهای غیرمنتظره‌ای مانند نقل قول‌ها به آن اضافه کنند که می‌تواند برای خزنده‌ها مشکل ایجاد کند. پس از مشخص کردن ربات هدف باید دستورات لازم را به آنها بدهید. در این دستورات به ربات ها می گویید که کدام یک از صفحات شما اجازه ایندکس شدن دارند یا ندارند.

در هنگام طراحی سایت ممکن است از فایل robots.txt استفاده کنید. برای این منظور ابتدا در مورد مفهوم این فایل توضیحاتی را ارائه می دهیم. در این حالت، برای جلوگیری از نمایش صفحات سایتمان در این موتورهای جستجو باید به کمک روش‌های مسدودسازی مثل گذاشتن پسورد بر روی صفحاتی که نمی‌خواهیم به کاربران نمایش داده شوند، دسترسی آن‌ها به این صفحات خاص را از بین ببریم. اگر مایل هستید که تنها تعداد محدودی از صفحات سایت شما در موتورهای جستجو ایندکس نشوند، پیشنهاد می‌کنیم به جای تغییر در فایل robots.txt از تگ ‌noindex در هدر صفحه موردنظر استفاده کنید.