نقشه سایت چیست و باید شامل چه چیزهایی باشد-سئو خاکستری

این نقشه های سایت می توانند با یکدیگر ترکیب شده و در یک فایل XML دیگر (مثلا با نام sitemap-index.xml) قرار گیرند. برای وب سایت های بسیار بزرگ می توان حتی از چندتا از این دست نقشه های سایت نیز ایجاد نمود. مشکل نقشه سایت XML استاتیک این است که به محض ایجاد یا حذف یک صفحه در وب سایت یا تغییری در محتوا مقاله نقشه سایت شما دیگر بروز نیست و قدیمی است و تگ lastmod در نقشه سایت به بروز نمی شود. برای استفاده از اسکیما تصاویر دروب سایت از schema.org/ImageObject استفاده کنید که بهتری روش برای سئو تصاویر و فراخوانی ویژگی تصویر به موتورهای جستجو می باشد.

  • به این نکته توجه داشته باشید که نقشه سایت تان نباید بیش از 1% خطای لینک داشته باشد.
  • علاوه بر این بهترین روش سئو تصاویر استفاده از اسکیما تصاویر براساس ساختار JSON – LD می باشد.
  • کافیست پس از نصب آن به تنظیمات آن رفته و وارد تب ویژگی ها شوید.

این افزونه برای سایت هایی مناسب است که نمی‌خواهند تا یک افزونه سنگین سئو بر روی سایت خود نصب کنند و صرفاً به دنبال ساخت سایت مپ برای سایت خود هستند. سایت مپ XML به گوگل و دیگر موتورهای جست و جو می‌گوید که محتواهای سایت شما آخرین بار کی به روز رسانی شده‌اند. (تاریخ آخرین به روز رسانی برای گوگل و به طور کلی برای سئو اهمیت ویژه‌ای دارد). سایت مپ XML به گوگل و دیگر موتورهای جست و جو می‌گوید که دقیقاً چه صفحاتی و چه محتواهایی ایندکس شوند. اما اگر می‌خواهید از ایندکس شدن تمامی صفحات سایت خود اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که زحمات شما در باب سئو نتیجه بخش بوده، می‌توانید سایت مپ بسازید. اگر سایت تان سیستم مدیریت محتوای اختصاصی دارد و به طور خودکار هم هیچ افزونه ای برای ساخت سایت مپ در آن تعبیه نشده، کمی کارتان ساخته شده و باید به سراغ راهکار بعدی بروید.

شروع ماجراجویی در وب

به زبان ساده نقشه سایت XML فهرستی از URLهای وب‌سایت شما می باشد و به عنوان نقشه راه عمل می ­کند تا به موتورهای جستجو بگوید که چه محتوایی در دسترس است و چگونه به آن محتوا دسترسی داشته باشد. من هم موافقم که تنها از افزونه yoast استفاده کنید برای سایت مپ. اولا که داشتن افزونه های زیاد روی وردپرس سرعت سایتتون رو پایین میاره و دوما اینکه yoast نقشه کاملی رو بهتون ارائه میده و بعید می دونم به افزونه دیگری نیاز داشته باشید. من نقشه دوتا سایت رو با yoast ساختم که در سرچ گوگل جایگاه مناسبی دارند. نقشه سایت یا سایت مپ، فایلی است در آن تمام صفحات مهم سایت لیست شده اند. همان طور که از نام این افزونه مشخص است، کارایی آن این است که برای شما سایت مپ XML و البته HTML می سازد.

نمونه طراحی سایت فروشگاه

همچنین می‌توانید یک سایت مپ برای عکس های سایت خود بسازید که پیشتر هم اشاره کردیم که این سایت مپ به گوگل کمک می‌کند تا محتوای تصویری سایت شما را بهتر بشناسد و ایندکس کند. تا این جا در مورد چیستی و مزایای نقشه سایت یا همان سایت مپ گفتیم. حال اگر تا این جا قانع شده باشید که سایت مپ برای سئوی سایت شما اهمیت زیادی دارد و به بهبود آن کمک می‌کند؛ این سوال برایتان پیش می‌آید که چگونه می‌توانید برای سایت خود یک سایت مپ تهیه کنید.

نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟ اهمیت نقشه سایت و نحوه ساخت نقشه

در حقیقت سایت‌های وردپرسی که از Yoast SEO استفاده می‌کنند به صورت خودکار سایت‌مپ را تولید و استفاده می‌کند و فقط کافیست آن را فعال کنید. بیشتر سایت های وردپرسی، نقشه سایتشان را بر /sitemap_index.xml قرار داده اند. این حالت یک URL پیش فرض برای نقشه های سایتی است که توسط افزونه سئو Yoast تولید شده اند. نقشه های سایت ارائه شده توسط Yoast SEO با هدف خاصی ارائه می شوند و هدف این است که فایل های XML تنها در صورتی می توانند بسیار بزرگ باشند که موتورهای جستجو، آن ها را کراول نکرده باشند.

گوگل و دیگر موتورهای جست وجو مثل بینگ و یاهو، با استفاده از نقشه سایت، محتوای سایت شما را شناسایی می‌کنند و این شانس برای وبسایت شما به وجود می‌آید که در صفحات مختلف نتایج جست و جو قرار بگیرد. نقشه سایت می‌تواند اهمیت زیادی در سئو ایفا کند و نقش مهمی داشته باشد. از همین رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به آموزش نقشه سایت بپردازیم.

برای فعالسازی این افزونه سئو می توانید از قسمت مخزن وردپرس، yoast را جستجو کرده و آن را نصب کنید. هر چقدر نقشه سایت شما کوچکتر باشد، ایندکس آن راحت تر و سریعتر خواهد بود؛ اما این دلیل نمی شود که محتوای سایت خود را برای کوتاه شدن نقشه سایت در آن قرار ندهید. تمامی صفحاتی که میخواهید به گوگل نشان ندهید را باید در یک فایل مشخص به گوگل اطلاع دهید. من یک سایت فروشگاهی دارم و متاسفانه در هاستینگ مشکلاتی بوجود اومد و سایت من خوابید و بک آپ و چیزی تحوی من ندادند. بعد از دو هفته دوباره به بالا آوردن سایت کردم و الان از ۲۷۴ صفحه ای که url ها در سایت مپ محصولات هست ۳۰ تای اون رو شناخته و بقیه رو ایندکس نکرده و این برای من جای سوال هست. که چرا اون url ها رو نشناخته , بصورت دستی هم url صفحه رو وارد می کنم ولی میگه در sitemap نیست.

زمانی که شما سایت مپ خودتان را در سرچ کنسول ثبت می کنید، به گوگل کمک می کنید تا با سرعت بیشتری مطالب شما را ایندکس کند. مزیتی که افزونه yoast دارد، این است که به صورت پیش فرض نقشه های مختلفی را برای انواع محتواها ایجاد می کند. برای مثال بلاگ ها، صفحات نویسنده ها و دسته ها جزو مواردی هستند که یوست در زمان ایجاد نقشه سایت، آن ها را ایجاد می کند. در صورتی که سایت فروشگاهی داشته باشید و آن را به کمک ووکامرس ایجاد کرده باشید، نقشه ای هم محصولات فروشگاهتان ایجاد خواهد شد. اگر بخواهیم نقطه مقابل HTML Sitemaps را معرفی کنیم، باید به XML sitemaps اشاره کنیم.

سایت شما دارای آرشیو بزرگی از صفحات محتوایی است که جدا شده یا به خوبی به یکدیگر لینک نشده‌اند. در چنین شرایطی اگر مشاهده می‌کنید که صفحات مختلف به یکدیگر ارجاع داده نمی‌شوند می‌توان آن‌ها را در سایت خود فهرست کنید تا مطمئن شوید که گوگل آن‌ها را نادیده نمی‌گیرد. هر وب سایتی چه گوچک باشد و یا بزرگ نیاز دارد که گوگل صفحات مهم آن را پیدا کند و از آخرین به روزرسانی های آن مطلع شود. در این حالت صفحات اصلی کسب و کار شما ممکن است توسط موتورهای جستجو پیدا نشوند. البته باتوجه به امکانات زیادی که در اختیار کاربران قرار میگیرد زیاد نیازی به استفاده از این نوع نقشه سایت نمی باشد.