پیج رنک گوگل برای مبتدیان سئو توضیح داده شده است


رتبه صفحه زم، در هسته جستجو قرار داشت – و چیزی بود که گوگل را به امپراتوری امروزی تبدیل کرد.

حتی اگر فکر می‌کنید که جستجو از PageRank حرکت کرده است، نمی‌توان انکار کرد که مدت‌هاست که این یک مفهوم فراگیر در صنعت بوده است.

هر متخصص سئو باید درک خوبی از رتبه صفحه (PageRank) داشته باشد – و امروز هنوز چیست.

در این مقاله به موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • PageRank چیست؟
  • تاریخچه چگونگی تکامل PageRank.
  • چگونه صفحه رنک جستجو را متحول کرد.
  • رتبه صفحه در نوار ابزار در مقابل رتبه صفحه.
  • نحوه عملکرد PageRank
  • نحوه انتقال رتبه صفحه بین صفحات
  • آیا رتبه صفحه هنوز استفاده می شود؟

بیایید شیرجه بزنیم

پیج رنک چیست؟

PageRank که توسط بنیانگذاران گوگل ،ی پیج و سرگئی برین ایجاد شده است، الگوریتمی است که بر اساس ،یبی از نقاط قوت نسبی تمامی پیوندهای موجود در اینترنت است.

ا،ر مردم استدلال می کنند که این نام بر اساس نام خانوادگی ،ی پیج است، در حالی که دیگران پیشنهاد می کنند “صفحه” به یک صفحه وب اشاره دارد. هر دو موقعیت به احتمال زیاد درست هستند و همپوش، احتمالا عمدی بوده است.

زم، که پیج و برین در دانشگاه استنفورد بودند، مقاله ای نوشتند با ،وان: رتبه بندی استنادی صفحه رتبه: ایجاد نظم در وب.

این مقاله که در ژانویه 1999 منتشر شد، یک الگوریتم نسبتا ساده را برای ارزیابی قدرت صفحات وب نشان می دهد.

ثبت اختراع رتبه صفحه: صفحات دانهتصویر از patents.google.com، آوریل 2023

کاغذ در ادامه به یک تبدیل شد ثبت اختراع در ایالات متحده (اما نه در اروپا، جایی که فرمول های ریاضی قابل ثبت نیستند).

شروع تا پایان فرآیند رتبه بندی صفحهتصویر از patents.google.com، آوریل 2023

دانشگاه استنفورد مالک این پتنت است و آن را به گوگل واگذار کرده است. در حال حاضر این پتنت در سال 2027 منقضی می شود.

پتنت پردازش رتبه صفحهتصویر از patents.google.com، آوریل 2023

تاریخچه چگونگی تکامل رتبه صفحه

برین و پیج هر دو در اوا، دهه 1990 در استنفورد به دنبال روش های بازیابی اطلاعات بودند.

در آن زمان، استفاده از پیوندها برای تعیین میزان “مهم” بودن هر صفحه نسبت به صفحه دیگر، روشی انقلابی برای سفارش صفحات بود. از نظر مح،اتی دشوار بود اما به هیچ وجه غیرممکن بود.

این ایده به سرعت به گوگل تبدیل شد، که در آن زمان در دنیای جستجو نقش مهمی داشت.

از سوی برخی از طرف‌ها آنقدر اعتقاد نهادی به رویکرد گوگل وجود داشت که این تجارت در ابتدا موتور جستجوی خود را بدون توانایی ،ب درآمد راه‌اندازی کرد.

و در حالی که گوگل (در آن زمان به ،وان “BackRub” شناخته می شد) موتور جستجو بود، PageRank الگوریتمی بود که برای رتبه بندی صفحات در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) استفاده می کرد.

رقص گوگل

یکی از چالش‌های پیج رنک این بود که ریاضیات، در عین سادگی، نیاز به پردازش مکرر داشت. مح،ه چندین بار روی هر صفحه و هر پیوند در اینترنت انجام می شود. در آغاز هزاره، پردازش این ریاضی چند روز طول کشید.

SERPهای گوگل در این مدت بالا و پایین رفتند. این تغییرات اغلب نامنظم بود، زیرا رتبه های صفحه جدید برای هر صفحه مح،ه می شد.

این به ،وان “رقص گوگل” شناخته می شد و هر بار که گوگل به روز رس، ماهانه خود را شروع می کرد، به طور بدنامی مانع از پیشرفت متخصصان سئو در روز می شد.

(Google Dance بعداً نام یک مهم، سالانه شد که گوگل برای کارشناسان سئو در دفتر مرکزی خود در Mountain View برگزار می کرد.)

دانه های قابل اعتماد

تکرار بعدی PageRank به جای دادن مقدار اولیه ی،ان به هر صفحه در اینترنت، ایده مجموعه “بذر قابل اعتماد” را برای شروع الگوریتم معرفی کرد.

موج سوار معقول

تکرار دیگری از این مدل، ایده یک موج سوار معقول را معرفی کرد.

این مدل نشان می دهد که رتبه صفحه یک صفحه ممکن است به طور یکنواخت با صفحاتی که به آنها پیوند می دهد به اشتراک گذاشته نشود – اما می تواند ارزش نسبی هر پیوند را بر اساس میزان احتمال کلیک کاربر روی آن تعیین کند.

عقب نشینی رتبه صفحه

در ابتدا تصور می شد که الگوریتم گوگل از نظر داخلی “غیر اسپم” است زیرا اهمیت یک صفحه نه تنها به دلیل محتوای آن بلکه توسط نوعی “سیستم رای گیری” ایجاد شده توسط پیوندها به صفحه تعیین می شود.

با این حال، اعتماد گوگل دوام نیاورد.

با رشد صنعت بک لینک، پیج رنک مشکل ساز شد. بنابراین گوگل آن را از دید عموم خارج کرد، اما همچنان برای الگوریتم های رتبه بندی خود به آن تکیه کرد.

نوار ابزار PageRank تا سال 2016 برداشته شد و در نهایت دسترسی عمومی به PageRank محدود شد. اما در این زمان، Majestic (ابزار سئو)، به طور خاص، توانسته بود مح،ات خود را به خوبی با PageRank مرتبط کند.

گوگل سال‌های زیادی را صرف تشویق متخصصان سئو کرد تا از طریق مستندات «دستورالعمل‌های Google» خود و از طریق مشاوره تیم اسپم خود به سرپرستی مت کاتس، از دستکاری پیوندها دوری کنند تا ژانویه 2017.

الگوریتم های گوگل نیز در این مدت در حال تغییر بودند.

این شرکت کمتر به PageRank متکی بود و به دنبال ،ید MetaWeb و گراف دانش اختصاصی آن (به نام Freebase در سال 2014)، گوگل شروع به فهرست‌بندی اطلاعات جهان به روش‌های مختلف کرد.

رتبه صفحه نوار ابزار در مقابل. رتبه صفحه

گوگل در ابتدا آنقدر به الگوریتم خود افتخار می کرد که خوشحال بود نتیجه مح،ه خود را به صورت عمومی برای هر،ی که می خواست آن را ببیند به اشتراک بگذارد.

قابل توجه ترین نمایش یک ،د نوار ابزار برای مرورگرهایی مانند فایرفا، بود که برای هر صفحه در اینترنت امتیازی بین 0 تا 10 نشان می داد.

در حقیقت، PageRank دارای طیف وسیع تری از امتیازات است، اما 0-10 به متخصصان سئو و مصرف کنندگان راهی فوری برای ارزیابی اهمیت هر صفحه در اینترنت می دهد.

نوار ابزار PageRank این الگوریتم را بسیار قابل مشاهده کرد که با پیچیدگی هایی نیز همراه بود. به طور خاص، به این م،ی بود که واضح است که لینک ها ساده ترین راه برای «بازی ،» گوگل هستند.

هر چه تعداد لینک‌ها بیشتر باشد (یا به‌طور دقیق‌تر، پیوند بهتر باشد)، یک صفحه می‌تواند رتبه بهتری در SERP گوگل برای هر کلمه کلیدی هدف‌گیری داشته باشد.

این بدان م،ی است که یک بازار ثانویه تشکیل شده است، لینک های ،ید و فروش ارزش گذاری شده در رتبه صفحه URL جایی که لینک در آن فروخته شده است.

این مشکل زم، تشدید شد که یاهو ابزار رایگ، به نام Ya،o Search Explorer را راه‌اندازی کرد که به هر ،ی اجازه می‌داد شروع به یافتن پیوندها در هر صفحه معینی کند.

بعداً، دو ابزار – Moz و Majestic – بر اساس گزینه رایگان با ایجاد فهرست های خود در اینترنت و ارزیابی جداگانه پیوندها ساخته شدند.

چگونه پیج رنک جستجو را متحول کرد

سایر موتورهای جستجو به شدت به تجزیه و تحلیل محتوای هر صفحه به صورت جداگانه متکی بودند. این روش‌ها برای تشخیص تفاوت بین یک صفحه تأثیرگذار و صفحه‌ای که به سادگی با متن تصادفی (یا دستکاری) نوشته می‌شود، تفاوت چند، نداشتند.

این بدان م،ی است که روش های بازیابی سایر موتورهای جستجو برای متخصصان SEO بسیار آسان است.

در آن زمان الگوریتم PageRank گوگل انقلابی بود.

همراه با مفهوم نسبتاً ساده “n گرم” برای کمک به ایجاد ارتباط، گوگل یک فرمول برنده پیدا کرد.

به زودی از صاحبان اصلی آن روز، مانند AltaVista و Inktomi (که MSN را تامین می ،د) پیشی گرفت.

با فعالیت در سطح صفحه، گوگل همچنین راه‌حلی بسیار مقیاس‌پذیرتر از رویکرد مبتنی بر «دایرکتوری» که توسط یاهو و بعداً DMOZ اتخاذ شد، پیدا کرد – اگرچه DMOZ (همچنین پروژه دایرکتوری باز نامیده می‌شود) قادر بود در ابتدا یک منبع باز به گوگل ارائه دهد. دایرکتوری خودش

رتبه صفحه چگونه کار می کند

فرمول PageRank به اشکال مختلفی ارائه می شود اما می توان آن را در چند جمله توضیح داد.

در ابتدا، به هر صفحه در اینترنت یک رتبه رتبه ،نی داده می شود. این می تواند هر عددی باشد. از لحاظ تاریخی، PageRank به ،وان یک امتیاز بین 0 تا 10 به عموم ارائه می شد، اما در عمل، برآوردها لازم نیست در این محدوده شروع شوند.

سپس رتبه صفحه برای آن صفحه بر تعداد پیوندهای خارج از صفحه ت،یم می شود و در نتیجه ،ر کوچکتری به دست می آید.

سپس رتبه صفحه به صفحات پیوند داده شده توزیع می شود – و همین کار برای هر صفحه دیگر در اینترنت انجام می شود.

سپس برای تکرار بعدی الگوریتم، ،ن جدید برای PageRank برای هر صفحه، مجموع تمام ،ری از صفحاتی است که به هر صفحه داده شده پیوند دارند.

این فرمول همچنین حاوی یک “ضریب میرایی” است که به ،وان این شانس توصیف شده است که شخصی که در حال گشت و گذار در وب است ممکن است به طور کلی گشت و گذار را متوقف کند.

قبل از شروع هر تکرار بعدی الگوریتم، رتبه صفحه جدید پیشنهادی توسط ضریب میرایی کاهش می یابد.

این روش تا زم، تکرار می شود که امتیازات رتبه صفحه به یک تعادل ثابت برسد. سپس اعداد به‌دست‌آمده برای سهولت به طور کلی به محدوده قابل تشخیص 0 تا 10 منتقل شدند.

یکی از راه های نمایش ریاضی این است:

فرمول پیج رنکتصویر از نویسنده، آوریل 2023

جایی که:

  • PR = رتبه صفحه در تکرار بعدی الگوریتم.
  • d = ضریب میرایی
  • j = شماره صفحه در اینترنت (اگر هر صفحه یک شماره منحصر به فرد داشته باشد).
  • n=تعداد کل صفحات در اینترنت.
  • i = تکرار الگوریتم (در ابتدا 0 تنظیم شده است).

فرمول را می توان به صورت ماتریسی نیز بیان کرد.

مشکلات و تکرارهای فرمول

فرمول چند چالش دارد.

اگر صفحه ای به صفحه دیگری پیوند داده نشود، فرمول به تعادل نمی رسد.

بنابراین، در این رویداد، PageRank در بین هر صفحه در اینترنت توزیع می شود. به این ترتیب، حتی یک صفحه بدون لینک ورودی می تواند دریافت کند مقداری PageRank – اما آنقدر جمع نمی شود که قابل توجه باشد.

یکی دیگر از چالش های کمتر مستند این است که صفحات جدیدتر، در حالی که به طور بالقوه بیشتر مهمتر از صفحات قدیمی تر، رتبه صفحه پایین تری خواهد داشت. این به این م،ی است که در طول زمان، محتوای قدیمی می تواند رتبه بالای نامتن،ی داشته باشد.

زم، که یک صفحه زنده بوده است در الگوریتم لحاظ نمی شود.

نحوه انتقال رتبه صفحه بین صفحات

اگر صفحه ای با مقدار 5 شروع شود و دارای 10 لینک باشد، به هر صفحه ای که به آن لینک می دهد 0.5 PageRank داده می شود (کمتر از ضریب میرایی).

به این ترتیب، PageRank بین تکرارها در سراسر اینترنت جریان می یابد.

همانطور که صفحات جدید وارد اینترنت می شوند، تنها با مقدار کمی رتبه صفحه شروع می شوند. اما همانطور که صفحات دیگر شروع به پیوند دادن به این صفحات می کنند، رتبه صفحه آنها در طول زمان افزایش می یابد.

آیا رتبه صفحه هنوز استفاده می شود؟

اگرچه دسترسی عمومی به PageRank در سال 2016 حذف شد، اعتقاد بر این است که این امتیاز هنوز در دسترس مهندسان جستجوگر گوگل است.

فاکتورهای استفاده شده توسط Yandex نشان داد که PageRank به ،وان فاکتوری باقی مانده است که می تواند از آن استفاده کند.

مهندسان گوگل پیشنهاد کرده اند که شکل اصلی PageRank با یک تقریب جدید جایگزین شده است که برای مح،ه به قدرت پردازش کمتری نیاز دارد. در حالی که فرمول در رتبه بندی صفحات گوگل اهمیت کمتری دارد، اما برای هر صفحه وب ثابت باقی می ماند.

و صرف نظر از الگوریتم‌های دیگری که گوگل ممکن است انتخاب کند، رتبه صفحه احتمالاً تا به امروز در بسیاری از سیستم‌های این غول جستجو تعبیه شده است.

دی،ون نحوه عملکرد PageRank را با جزئیات بیشتری در این ویدیو توضیح می دهد:

را

اختراعات و مقالات اصلی برای مطالعه عمیق تر:

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: VectorMine/Shutterstock




منبع: https://www.searchenginejournal.com/google-pagerank/483521/