چگونه آن را به روش درست انجام دهیم


اگر می‌خواهید تلاش‌های سئوی خود را به حدا،ر برس،د، پیگیری رتبه‌بندی کلمات کلیدی همچنان مهم است.

ردیابی رتبه بندی کلمات کلیدی می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که وب سایت شما قابل مشاهده است، املاک و مستغلات ارزشمند موتور جستجو را جذب می کند و ترافیک، فروش، تبدیل و درآمد را افزایش می دهد.

با ابزارها، پلتفرم‌ها و فرآیندهای من،، می‌تو،د بر عملکرد وب‌سایت خود نظارت داشته باشید و به شما کمک می‌کند تا یک استراتژی تحقیق کلیدواژه مؤثر ایجاد کنید که در طول زمان نتایجی را به همراه داشته باشد.

همچنین می تو،د ارزیابی کنید که وب سایت شما چگونه به تغییرات در استراتژی سئوی شما پاسخ می دهد تا به افزایش ترافیک وب سایت شما کمک کند و شاخص های عملکرد کلیدی را برآورده کند.

ردیابی رتبه چیست؟

ردیابی رتبه هنوز بخش مهمی از هر استراتژی موفق سئو و یک معیار کلیدی است که ا،ر متخصصان سئو، صاحبان سایت و بازاریابان به اندازه گیری آن ادامه می دهند.

این به شما امکان می دهد زم، که کلمات کلیدی شما شروع به رتبه بندی و ارائه ترافیک، درآمد و تبدیل در طول زمان ،د، چقدر تلاش های بهینه سازی شما موثر بوده است، که هدف SEO است.

چرا ردیابی رتبه برای سئو مهم است؟

اگر کلمات کلیدی دارید که در بالای گوگل قرار دارند و هیچ ارزش تجاری ارائه نمی دهند، پس تلاش های سئو شما به هدر رفته است.

با ردیابی رتبه بندی کلمات کلیدی به طور منظم و تجزیه و تحلیل روندها در طول زمان، بینش ارزشمندی در مورد اینکه استراتژی کلی سئوی شما چقدر در هدایت ترافیک ارگ،ک به وب سایت شما موثر است – و به طور بالقوه افزایش تبدیل و فروش را به دست خواهید آورد.

این می تواند برای شناسایی زمینه های فرصت برای بهبود دید و کمک به افراد بیشتری برای یافتن آنچه شما ارائه می دهید استفاده شود.

خوشبختانه، تعدادی ابزار و پلتفرم موجود است که بررسی رتبه کلمات کلیدی شما را آسان می کند.

اما در اینجا نحوه انجام این کار به روش صحیح بر اساس تجربه من و نکاتی در مورد چگونگی ردیابی موثر رتبه بندی آورده شده است.

نحوه ردیابی رتبه با گروه های کلیدواژه

ابتدا تصمیم بگیرید که کدام کلمات کلیدی را می خواهید با استفاده از پلتفرم سئو یا راه حل نقطه ای خود ردیابی کنید.

شما همچنین می تو،د کلمات کلیدی را به صورت دستی با جستجوی کلمه کلیدی در گوگل دنبال کنید، اما این یک راه حل طول، مدت پایدار نیست.

من همیشه توصیه می کنم گروه های کلمات کلیدی مختلف را بر اساس سلسله مراتب وب سایت خود ایجاد کنید و آن را بین کلمات کلیدی مارک دار و بدون مارک ت،یم کنید.

شرایط نام تجاری، حجم خوبی از ترافیک و تبدیل را برای ا،ر سایت ها ارائه می دهد، و اگر رتبه بندی برند را از دست بدهید، می تواند تأثیر مضری بر قیمت نهایی شما داشته باشد، که ردیابی کلمات کلیدی مارک را مهم می کند.

اگر من سئو کوکی‌های خانم فیلدز را مدیریت می‌کردم و رتبه‌بندی کلمات کلیدی را ردیابی می‌کردم، گروه‌های کلیدواژه خود را بر اساس پیمایش برتر ت،یم می‌کردم، به ،وان مثال:

دسته بندی خانم فیلدزاسکرین شات از خانم فیلدز، دسامبر ۲۰۲۲

از آنجایی که محصولات زیادی وجود دارد، من لیست محصولات را به گروه کلمات کلیدی خود نیز ت،یم می کنم.

همچنین، من توصیه می کنم یک لیست کلیدواژه طلایی اضافه کنید. اینها کلمات کلیدی هستند که سازمان شما آنها را به ویژه مهم می داند، که ارزش تجاری زیادی را ارائه می دهند و برای سهامداران ارزشمند هستند.

موبایل و دسکتاپ

با حرکت گوگل به فهرست اول موبایل و متفاوت بودن نتایج جستجو در موبایل و دسکتاپ، استراتژی خوبی برای ردیابی رتبه بندی موبایل و دسکتاپ است. این امر به ویژه صادق است زیرا عوامل زیادی در بازی وجود دارد، به ،وان مثال، شخصی سازی، سرعت، سازگاری با موبایل و غیره.

ردیابی هر دو کلمه کلیدی در تلفن همراه و دسکتاپ می تواند گران باشد و پهنای باند بیشتری را اشغال کند.

بنابراین، اگر از یک راه‌حل نقطه‌ای یا یک پلتفرم SEO استفاده می‌کنید که رتبه‌بندی نامحدود کلمات کلیدی را ارائه نمی‌دهد، ممکن است به سرعت به محدودیت کلمات کلیدی خود برسید – به خصوص اگر برندی را مدیریت می‌کنید که هزاران یا حتی میلیون‌ها کلمه کلیدی دارد.

نظارت بر رتبه بندی رقبا

هیچ چیز به اندازه این که به آنها نشان دهید که رقابت شما ترافیک بیشتری را از کلمات کلیدی که شرکت شما باید در صفحه اول گوگل داشته باشد، به یک مدیر اجرایی علاقه مند نمی کند.

همیشه رتبه‌بندی رقبای خود را زیر نظر داشته باشید تا ببینید از کجا ترافیک دریافت می‌کنند و چه کلمات کلیدی جدیدی باعث افزایش ترافیک به وب‌سایت‌هایشان می‌شوند.

این به شما این امکان را می‌دهد که ببینید چه فرصت‌هایی را می‌تو،د از طریق محتوای جدید خالص، بهینه‌سازی موجود، لینک‌سازی و غیره به راحتی بدست آورید.

نظارت بر اینکه چگونه رقبای شما برای کلمات کلیدی خاص رتبه بندی می کنند، به شما نشان می دهد که چقدر در مقایسه خوب عمل می کنید و به چه محتوایی ممکن است نیاز داشته باشید.

همچنین ممکن است هنگام بررسی چگونگی بهبود رتبه بندی صفحه خود در آینده، استراتژی شما را مطلع کند.

به موقعیت های رقیب در غیر برند توجه کنید. این شاخص خوبی است که نشان می دهد محتوای خوب برند شما را به کجا می رساند.

توزیع رتبه بندی

توجه به توزیع رتبه‌بندی به شما امکان می‌دهد روی بردهای سریع تمرکز کنید – برای مثال، فرصت‌های فاصله قابل توجه (کلمات کلیدی که از موقعیت‌های 11 تا 20 رتبه‌بندی می‌شوند) که در آن ترفندهای کوچک به طور بالقوه می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی داشته باشند و ترافیک، درآمد و تبدیل‌های بیشتر را افزایش دهند.

توجه به کلمات کلیدی که در موقعیت‌های رانندگی ترافیکی (ی،ی موقعیت‌های 4 تا 10) و موقعیت‌های نوظهور (21 تا 40) رتبه‌بندی می‌شوند نیز می‌تواند به شما در ردیابی عملکرد و فرصت‌ها برای افزایش دید کمک کند.

نمودار میله ای توزیع رتبه بندیتصویر از نویسنده، دسامبر 2022

ردیابی منطقه ای و محلی

اگر یک ،ب و کار منطقه ای یا محلی هستید، مهم است که مراقب عملکرد وب سایت خود در مناطق مختلف جغرافیایی باشید.

این به شما کمک می کند بسته به جایی که ا،ر مخاطبان هدف شما در آن قرار دارند، ارزیابی کنید که تلاش های سئوی محلی و منطقه ای شما چقدر خوب کار می کند.

علاوه بر این، مطمئن شوید که چگونه کلمات کلیدی در طول زمان روند پیدا می‌کنند و چگونه تحت تأثیر به‌روزرس،‌های الگوریتم، به‌روزرس،‌های سایت یا سایر عوامل خارجی قرار می‌گیرند.

ابزارهای ردیابی رتبه ای که می تو،د استفاده کنید

بسیاری از ابزارهای ردیابی رتبه شخص ثالث، راه حل های امتیازی و پلتفرم هایی وجود دارد که می تو،د از آنها برای ردیابی رتبه بندی استفاده کنید، به ،وان مثال، داده های مسیر، سمروش، اهرفس، BrightEdge، یا رهبر ار،تر، چندتا را نام بردن.

این ابزارها به شما این امکان را می دهند که هر URL را به همراه کلمه کلیدی که می خواهید بررسی کنید وارد کنید، و سپس یک نمای کلی از رتبه بندی آن صفحه برای آن عبارت به شما ارائه می دهند.

آنها همچنین بینش هایی را در مورد مواردی مانند سطح رقابت ارائه می دهند، بنابراین می تو،د تصور کنید که صعود در رتبه بندی چقدر دشوار است.

یک راه موثر برای ردیابی رتبه‌بندی از طریق گزارش‌های خودکار است، بنابراین می‌د،د که وب‌سایت شما به طور منظم چقدر خوب کار می‌کند.

اگر شما یک برند تجارت الکترونیک هستید، ممکن است بخواهید رتبه بندی را به صورت هفتگی یا حتی روزانه بررسی کنید.

این به شما کمک می کند تا از نحوه تغییر رتبه بندی کلمات کلیدی خود مطلع باشید تا بتو،د تنظیمات لازم را برای موثر نگه داشتن استراتژی SEO خود انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که رتبه بندی ها بسته به شخصی سازی، مرکز داده ای که به آن ضربه می زنید و موارد دیگر، تمایل به نوسان دارند.

ا،ر آژانس ها و برندها رتبه بندی را ماه به ماه، سه ماهه به فصل و غیره دنبال می کنند.

نکاتی برای ردیابی رتبه موثر

در اینجا چند نکته برای نحوه ردیابی موثر رتبه بندی کلمات کلیدی وجود دارد:

  • از یک ابزار یا پلتفرم ردیابی دقیق استفاده کنید – هنگام ردیابی موقعیت کلمات کلیدی، دقت کلید است. به دنبال راه حلی باشید که نتایج دقیق و جامعی را ارائه دهد تا بتو،د بینشی در مورد نحوه عملکرد کلمات کلیدی خود در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) به دست آورید.
  • ادغام با کنسول جستجوی گوگل – رتبه‌بندی بهترین معیار موفقیت نیست، فقط زم، که ارزش، ی،ی ترافیک، درآمد، فروش و تبدیل را ارائه می‌کند. برخی از برندها میلیون‌ها کلمه کلیدی را ردیابی می‌کنند، که ممکن است بهترین ایده نباشد، زیرا برخی از این کلمات کلیدی هیچ ارزش تجاری را ارائه نمی‌دهند – حتی زم، که برای آن شرایط در بالای SERP ها قرار می‌گیرید.
  • اگر اصطلاحاتی دارید که از لحاظ تاریخی پس از رسیدن به بالای صفحه اول گوگل، ارزشی را ارائه نکرده اند، پس آن کلمات کلیدی ممکن است ارزش ردیابی را نداشته باشند زیرا آنها هیچ ارزش تجاری ارائه نمی دهند و ممکن است بی ربط باشند.
  • مرتباً رتبه ها و هشدارها را بررسی کنید – مرتباً رتبه‌بندی کلمات کلیدی را دنبال کنید تا بتو،د از عملکرد صفحات خود به‌روز باشید. هشدارهایی را در پلتفرم سئو یا راه حل نقطه ای خود تنظیم کنید تا در صورت وجود هرگونه تغییر شدید در دید، به شما اطلاع دهند، به ،وان مثال، کلمات کلیدی طلایی شما از صفحه یک به صفحه سوم منتقل می شوند.
  • به طور منظم داده ها را به روز کنید – موتورهای جستجو مرتباً نحوه رتبه بندی صفحات را در نتایج خود تغییر می دهند، بنابراین مهم است که ارائه دهنده شما مرتباً داده های ردیابی کلمه کلیدی شما را با آ،ین اطلاعات به روز کند. به این ترتیب، می تو،د مطمئن شوید که صفحات شما در رتبه رقابتی باقی می مانند.
  • نتایج را تجزیه و تحلیل کنید – پس از جمع‌آوری داده‌های خود، آن‌ها را به دقت تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص شود که برخی از صفحات چقدر خوب عمل می‌کنند و چگونه تغییرات خاصی ممکن است در طول زمان بر آن رتبه‌بندی تأثیر بگذارد. این به شما بینش ارزشمندی در مورد چگونگی بهینه سازی بهتر صفحات خود برای رتبه بندی بالاتر و نحوه رقابت در SERP ها می دهد.
  • اقدام به – هنگامی که داده های خود را تجزیه و تحلیل کردید، وقت آن است که اقدام کنید. تغییراتی را برای بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی خود در صورت نیاز انجام دهید، مانند تنظیم ،اوین و توضیحات متا، بهینه سازی تصاویر و محتوا، یا سایر تاکتیک های SEO که می تواند به افزایش دید در نتایج موتورهای جستجو کمک کند. با استراتژی من،، می تو،د در رتبه های SERP بالا بروید. همچنین مهم است که تغییرات سئو و زمان ایجاد شده را پیگیری کنید، بنابراین می تو،د مشخص کنید که چه تاکتیک ها و استراتژی هایی برای بهبود دید شما کار می کنند.

زم، که نباید از ردیابی رتبه و ملاحظات اضافی استفاده کنید

  • از قانون 80/20 پیروی کنید. 80% مقدار در 20% داده ها لیست کلمات کلیدی شما را بسیار کوچکتر نگه می دارد.
  • اولویت وزن بر حسب حجم. 10 کلمه کلیدی در جایگاه 1 با 10 جستجو در ماه، هر کدام ارزش کمتری دارند و نسبت به 1 کلمه کلیدی در جایگاه 10 با 10000 جستجو در ماه، کار بیشتری را می طلبند.
  • اگر منابع شما محدود است، روی غیر برند تمرکز کنید. سیگنال های دیگری برای هشدار در مورد مشکلات برند غیر از رتبه بندی وجود دارد.
  • به نتایج جه، و صفر کلیک توجه کنید و همچنین سایت های اطلاعاتی مانند ویکی پدیا. اگر بالای صفحه اول مملو از این نتایج باشد، برند شما به نتایج برتر نفوذ نخواهد کرد.
  • اگر در بالای صفحه ظاهر می شود، به People Also Ask توجه کنید یکی (به ،وان مثال، موقعیت های دو یا سه). این یک سیگنال قوی است که کاربر به دنبال محتوای متفاوتی است و ممکن است پرس و جو برای تلاش های بهینه سازی من، نباشد.
  • به انواع نتایج جه، در بالای صفحه یک توجه کنید. این یک سیگنال قوی از انواع محتوایی است که کاربران برای پرس و جو می خواهند. به ،وان مثال، اگر کاربران در تلاش برای یافتن محتوای ویدیویی با پرس و جو باشند، بهترین محتوای صفحه وب نمی تواند در برابر ویدیو پیروز شود.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: chaylek/Shutterstock




منبع: https://www.searchenginejournal.com/rank-tracking/473939/