سایت مپ Sitemap چیست؟ نحوه ساخت نقشه سایت

این پیام به این معنی است که یکی از صفحات سایت شما در نقشه قرار گرفته ولی در خود صفحه دستور noindex قرار داده شده است. اگر روی خود خطا کلیک کنید آدرس صفحه ای که این مورد را دارد به شما نشان خواهد داد. این پیام نشون میده که گوگل در دسترسی به نقشه سایت شما مشکل دارد. باید آدرس مربوط به نقشه را در مرورگر خود باز کرده و از صحت عملکرد آن مطمئن شوید. اگر نقشه سایت در مرورگر به درستی عمل میکند ممکن است به دلیل مشکلات هاست یا سرور شما این دسترسی محدود شده باشد.

در عوض می‌توانید قوانین و دستوراتی وضع کنید که یک صفحه بلافاصله پس از ایجاد در داخل نقشه سایت قرار بگیرد و یا صفحات شما در داخل سایت مپ از حالت noindex‌ تغییر حالت دهند. در حقیقت سایت‌های وردپرسی که از Yoast SEO استفاده می‌کنند به صورت خودکار سایت‌مپ را تولید و استفاده می‌کند و فقط کافیست آن را فعال کنید. متاسفانه در گذشته سرچ کنسول گوگل وقتی که نمی توانست یک صفحه را ایندکس کند به شما نمی گفت کدام صفحات مشکل دار هستند. مثلا اگر شما 2000 تا صفحه داشتید و فقط 1500 تا از آن ها ایندکس شده بودند در هیچ قسمت از وبمستر شما آیتمی با عنوان “صفحات ایراد دار” نمی دیدید.

  • فقط برای دامنه اصلی سایت که با آن در دسترس است یعنی یکی از این ۴ حالت نقشه سایت معرفی کنید و کل فعالیت های شما از این به بعد در این فضا خواهد بود.
  • همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، با استفاده از افزونه یوست سئو می‌توانید برای سایت خود سایت مپ بسازید.
  • آدرس های دیگر فقط برای این ثبت میشوند که گوگل بداند مالکیت همه آنها در اختیار شماست.
  • خط زیر را در هر بخشی از فایل robots.txt خود وارد کرده و مسیر نقشه خود را مشخص کنید.

بیش از ۲ میلیون سایت مختلف در دنیا از این افزونه بهره می‌برند. بعد از دانلود و نصب برنامه، کافی است نرم افزار را باز کنید و آدرس سایت خود را در نوار بالایی برنامه وارد نمایید و سپس بر روی دکمه Start کلیک کنید. علیرغم مزایای ابزار سایت مپ ساز بصری، برخی افراد همچنان ابزارهای سنتی را ترجیح می‌دهند. 6- منتظر تایید گوگل مبنی بر قابل خواندن بودن سایت مپ خود بمانید. نقشه سایت گوگل نیوز خود را با مقالات جدید به روز‌رسانی کنید. برای نقشه‌های سایت با کمتر از 100 URL، می‌توانید به صورت دستی یک نقشه ایجاد کنید.

سایت مپ چیست؟

برای ساخت سایت مپ و کنترل بیشتر روی محتوای نقشه سایت، به افزونه‌‌هایی مانند یوست سئو و یا رنک مث نیاز دارید. با این حال در موارد خاصی می توانند نقش مفیدی داشته باشند؛ از آنجایی که در کنسول جستجوی گوگل جایگاهی دارند، متوجه می شویم که گوگل نیز برای نقشه های سایت، اهمیت مناسبی قائل می باشد. نتیجه ای که می توان گرفت این است که نقشه سایت، مستقیما بر سئو تاثیر نمی گذارد اما با نقش داشتن بر مواردی دیگر، روند بهینه سازی سایت شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد. در بعضی از نقشه سایت ها شما قسمتی با نام “اولویت” دارید که به موتور جستجو می گوید کدام صفحه از اهمیت بیشتری برخوردار است. البته کارکرد این ویژگی همیشه یکی از موارد اختلاف نظر بین سئوکاران بوده است. در سال 2017 گری ایلیس از گوگل توئیت کرد که ربات های گوگل به قسمت اولویت توجهی نمی کنند.

چرا نقشه سایت (سایت مپ) مهم است؟

پیشنهاد میکنم مجموعه آموزش سئو وردپرس را تهیه کنید چون همه این موارد با جزئیات در آن توضیح داده شده است. چگونه برای سایتم نقشه سایتی با بیش از 2000 آدرس بسازم ؟ بیشتر این سایتها یا در دسترس نیستند یا بیش از 500 آدرس نمیسازند. اگر از وردپرس استفاده میکنید خودش این کار رو انجام میده و فقط کافیه که نقشه سایت رو دوباره به روزرسانی کنید. خودم هم که ادرس سایت مپ را وارد میکنم به جای اینکه نقسه سایت برایم لیست شود، صفحه اول سایت لود میشود.

نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل متنی است که دربردارنده تمام آدرس های موجود در سایت می باشد. وجود سایت مپ باعث می شود که روبات های گوگل و سایر موتورهای جستجو سایت شما را بهتر شناسایی نمایند و از ایجاد تغییرات در صفحات قدیمی و یا افزودن صفحات جدید مطلع شوند. نقشه سایت یا sitemap به شما اجازه می‌دهد تا یک فایل متنی در میان سایر فایل‌های دیگر در حساب خود ایجاد کنید تا موتورهای جستجو از همه صفحات موجود در وبسایت شما مطلع شوند. به عبارت دیگر، اطلاعات جزئی در مورد محتوای وبسایت شما را برای موتورهای جستجو فراهم می‌کند. با اینکه sitemapها عمدتا برای بهبود روند شاخص وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شوند اما می‌توانند دسترسی به صفحات خاص را فراهم کنند.

اما چگونه نقشه سایت بسازیم؟ در این مطلب به شما خواهیم گفت که سایت مپ چیست و در ادامه نحوه ثبت سایت مپ گوگل را بیان کرده ایم. امروزه هرچند تا حدودی موتورهای جستجو این ضعف را جبران نمودند ولی نقش نقشه سایت های سنتی در تسریع بررسی سایت ها توسط آن ها مشهود است. از طرفی با توجه به این که در سایت مپ های سنتی به صفحات سایت لینک وجود دارد خود این امر باعث بهبود رتبه سایت می گردد . پیشنهاد میکنم از افزونه google xml sitemaps استفاده کنید زیرا علاوه بر تولید نقشه سایت استاندارد به شما اجازه میدهد درجه اهمیت هر نوع از صفحات را نیز برای گوگل مشخص کنید. امکان قرار گیری این آدرس ها در نقشه سایت وجود دارد ولی باید دقت کنید که در این صفحات از تگ canonical به چه شکلی و با چه آدرسی استفاده شده است. اگر به دسته بندی مربوطه ارجاع داده باشد قرار دادن آن در نقشه سایت نیز کمکی به شما نمی کند.