چگونه یک نقشه سایت بهینه شده برای سئو بسازیم؟

با بررسی وضعیت نقشه سایت خود در گوگل سرچ کنسول صفحاتی از نقشه سایت که ایندکس نشده‌اند را بررسی کنید. اگر برای شما فهرست شدن آن صفحات مهم است بایستی برای رفع مشکل اقدام کنید. بیشتر سایت های وردپرسی، نقشه سایتشان را بر /sitemap_index.xml قرار داده اند.

  • اگر سایت شما بیش از صفحه دارد بهتر است نقشه‌های چندگانه ایجاد کنید.
  • چه مدت از معرفی نقشه سایت شما گذشته است؟ برای بررسی و ایندکس صفحات پیشنهاد میکنیم حداقل 2 هفته به گوگل زمان دهید.
  • افزونه All in One SEO Pack یک افزونه رایگان سئو است که ویژگی های مختلفی دارد و می‌تواند کارایی های زیادی برای سایت شما داشته باشد.
  • All in One SEO این امکان را به کاربران خود می‌دهد تا هر پست یا صفحه‌ای را از sitemap.xml سایت خود حذف و مخفی کنند.

راه حل چهارم یا ریسک نهایی، ما این راه را به شما پیشنهاد نمی دهیم چرا که تغییراتی که باید در این روش اعمال کنید هسته افزونه را درگیر می کند و ممکن است باعث آسیب پذیری پلاگین بشود. اما اگر اعتماد به نفس کامل برای اینکار را دارید FTP را به وب سرور متصل کنید و به فولدر wp-content بروید. در ابتدا شما باید نرم افزار FTP ی مثل FileZilla نصب کنید. از این فایل یک بک اپ بگیرید و آن را در سیستم خود دانلود و سیو کنید. این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که تغییراتی که می خواهیم اعمال کنیم ممکن است باعث کراش سایت شود. به شما اطلاعاتی از مرکز وبمستر گوگل می‌دهد؛ شما می‌توانید برای مثال به فعالیت ربات گوگل دسترسی یابید.

شروع ماجراجویی در وب

همچنین اگر می خواهید با سایر بخش های سرچ کنسول و کاربرد آنها آشنا شوی، محتوا “معرفی سرچ کنسول گوگل ” را مطالعه کنید. برای مثال سرعت سایت نیز یکی از مواردی است که در سئو تکینکال اهمیت دارد؛ یعنی هر اندازه که سرعت سایت شما بیشتر باشد، همان اندازه هم سئو سایت شما بهتر خواهد بود. یکی از روش هایی که شما می توانید سرعت سایت خودتان را افزایش دهید، استفاده از سرور مجازی یا سرور اختصاصی است که بسته به نیاز خودتان و ورودی و ترافیک سایتتان می توانید یکی را انتخاب کنید. برای تهیه VPS و سرور اختصاصی می توانید به صفحه خرید سرور مجازی و خرید سرور اختصاصی در سایتمان سر بزنید.

فعال کردن sitemap یا نقشه سایت در افزونه یواست وردپرس

در این صورت شما به فایل ایندکس سایت مپ خودتان نیاز خواهید داشت. به صورت خلاصه تر یعنی فایل مرتبط به هر سایت مپ، باید در فایل ایندکس لیست شود و پس از آن مورد استفاده قرار گیرد. قسمت بعدی که برایتان باز می شود، شما را قادر می سازد تا محتوا را از نقشه سایت خودتان حذف کنید. شما می توانید گزینه include categories را فعال کنید و دسته بندی محصولات را هم به نقشه سایتتان اضافه کنید.

بخش‌های مختلف یک سایت مپ XML

در این مطلب سعی کردیم نکات مهم و تاثیر‌گذار در ساخت یک سایت را به شما بگوییم. اگر تا کنون سایت مپی را برای وب سایت خود نساخته‌اید، هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهید. همانطور که در متن به آن اشاره کردیم، وجود یک نقشه سبب می‌شود تا محتوای موجود در صفحات شما دقیق‌تر بررسی شده و هنگام خزیدن ربات‌های گوگل بهتر در نتایج جستجو ایندکس شوند. همچنین وجود آن تاثیر بسزایی بر بهتر دیده شدن صفحات و محتوای آپدیت شده وب سایت شما دارد. فواید داشتن نقشه سایت را می توان کمک به خزنده های موتور جستجو برای درک بهتر صفحات یک سایت و در نهایت بهبود سئو سایت دانست.

نقشه سایت در دو نوع HTML و XML است که در این قسمت می خواهیم هرکدام را معرفی کنیم. فرمت قابل قبول XML است.همانطور که در اموزش به صورت تصویری هم موجود است در افزونه Yoast از قسمت قابلیت‌ها گزینه نقشه های XML سایت رو فعال کنید. با کلیک روی آیکون علامت سوال می‌تونید نقشه سایت رو با فرمت XML دریافت کنید.