نقشه سایت چیست؟ تاثیر XML Sitemap در سئو چگونه است؟ رادزاد

می‌توانید صفحاتی را به‌عنوان صفحات مهم‌تر به گوگل معرفی کنید تا بتوانید روی سئو این صفحات بیشتر کار کنید و از رقیبانتان پیشی بگیرید. شما می‌توانید توسط سایت مپ مطالب جدیدی را که در سایت خود اضافه کرده‌اید، به گوگل معرفی کنید. موتورهای جستجو از نقشه سایت XML استفاده می‌کنند تا ساختار سایت ها را یاد بگیرند. باید به خاطر داشته باشید که قرار دادن URL صفحات سایت در سایت مپ، حضور سایت در ایندکس های جستجو را تضمین می‌کند. به عنوان مثال اگر گزینه “نمایش نوشته ها در نتایج جستجو؟” را بر روی “بله” تنظیم کنید آدرس نوشته های وب سایت تان به سایت مپ اضافه می شوند. تقریبا غیرممکن است که بتوانید تمام لینک‌ها و ربات‌ها را در یک وبسایت بزرگ به روز نگه دارید و نقشه سایت را نیز منطبق با کار سایت آپدیت کنید.

و اگر سایت شما کاملاً جدید است و فقط تعداد کمی بک لینک دارد، نقشه سایت برای کمک به گوگل در یافتن صفحات در سایت شما بسیار موثر است. پس از این شما قادر خواهید بود که فرکانس و اولویت مطلب نقشه سایت خودتان را تنظیم کنید. در صورتی که این مقادیر را تغییر دهید، موتورهای جستجو آن را به عنوان نکته ای در نظر می گیرند که بر اساس معیارهایشان می توانند آن ها را دنبال کنند و یا نادیده بگیرند. برای ساختن سایت مپ روش های مختلفی وجود دارد که در این جا به آن ها اشاره خواهیم کرد. HTML Sitemaps ساختار پیچیده ای ندارند و شما می توانید به راحتی آن را ایجاد کنید.

  • این صفحات معمولا شانسی برای کسب جایگاه در نتایج جستجو ندارند و کمکی به سئو سایت شما نخواهند کرد.
  • نقشه‌های سایت محدودیت URL دارند (تا 50 هزار تا URL را قبول می‌کنند).
  • مخصوصا اگر سایت شما وردپرسی باشد و از افزونه سئو مناسب نظیر یوست سئو برای ایجاد آن استفاده کنید.
  • همچنین توضیح خواهیم داد که چرا باید از نقشه سایت استفاده کنیم و چه مواردی بهتر است در آن قرار دهیم.

همچنین ممکن است سایت شما یک سایت فروشگاهی باشد و چند صد صفحه مختلف داشته باشد. در چنین شرایطی خیلی سخت می‌توان اطمینان پیدا کردن که تمامی صفحات به خوبی با هم دیگر لینک شده‌اند. بنابراین ساخت سایت مپ در این حالت هم می‌تواند این اطمینان را در شما به وجود آورد که تمامی صفحات سایت شما ایندکس شده‌اند. گوگل و دیگر موتورهای جست وجو مثل بینگ و یاهو، با استفاده از نقشه سایت، محتوای سایت شما را شناسایی می‌کنند و این شانس برای وبسایت شما به وجود می‌آید که در صفحات مختلف نتایج جست و جو قرار بگیرد. نقشه سایت می‌تواند اهمیت زیادی در سئو ایفا کند و نقش مهمی داشته باشد. از همین رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به آموزش نقشه سایت بپردازیم.

آموزش ساخت نقشه سایت با استفاده از افزونه یوست

نقشه سایت HTML در درجه اول برای دسترسی کاربران به ساختار سایت شما طراحی شده است. نقشه سایت XML منحصرا تضمین می‌کند که خزنده‌های موتور جستجو URLهای لیست شده بر روی سایت را ایندکس کنند. هر sitemap دارای نقاط قوت و ضعف برای استفاده در سئو هستند. بنابراین مهم است نقش‌های آنها را برای برنامه سئو سایت درک کنیم.

مطالب پیشنهادی

به عنوان مثال شما می‌خواهید برگه‌ها، نوشته‌ها و محصولاتتان در گوگل نمایش داده شوند. زیرا این صفحه ارزش و محتوای چندان خوبی ندارد و این مسئله باعث می‌شود که در مجموع رتبه سایت شما کاهش پیدا کند. افزونه Sitemap by BestWebSoft یکی دیگر از افزونه های قوی برای تهیه سایت مپ است. با استفاده از این افزونه می‌توانید به شکلی سریع و بهینه، سایت مپ تهیه کنید و این افزونه نیز نقشه سایت را به صورت خودکار در موتورهای جست و جو ثبت می‌کند. سایت مپ XML به گوگل و دیگر موتورهای جست و جو کمک می‌کند تا سایت و همه صفحات سایت شما ایندکس شوند.

شما می‌توانید با استفاده از تگ hreflang در مورد نسخه‌های زبان جایگزین URL‌ها، این مورد را به گوگل اطلاع دهید. اگر سایت شما بزرگ بوده و شامل صفحات زیادی باشد، به احتمال زیاد خزنده‌های گوگل ممکن است خزیدن برخی از صفحات جدید یا اخیراً به روز شده شما را نادیده بگیرند. در آخر اگر می توانید با کلیک روی دایره آبی رنگ، نقشه ساخته شده را مشاهده کنید.

نکته مهمی که باید بدانید این است که لزوما برای کراول شدن صفحات سایت خود، نیازی به sitemap ندارید. هرچند اگر شما به طور مداوم محتوا سایت خود را بروز رسانی می کنید و می خواهید این تغییرات در اسرع وقت ایندکس شوند، استفاده از سایت مپ بهترین انتخاب برایتان است. آقای جان مولر در توییتر خود اعلام نموده که گوگل از از تگ lastmod در فهم زمان تغییر محتوا استفاده می کند و از این طریق پایش صفحات را اولویت بندی می کند. البته این بیانیه در تضاد با گفته آقای Illyes در سال 2015 است. از سال ۱۳۹۴ شروع به‌کار کردیم و هدف ما کمک به شما برای ساخت یک کسب‌و‌کار اینترنتی موفق است. اما چطور؟ بهترین سایت‌ساز دنیا را ساخته‌ایم که بیش از ۲۵۰۰ وب‌سایت از آن استفاده می‌کنند.

معمولا نقشه سایت را در آدرس example.ir/sitemap.xml قرار می‌دهند. اما آدرس نقشه سایت به CMS شما و افزونه‌هایی که برای ایجاد نقشه سایت از آنها استفاده می‌کنید، بستگی دارد. مثلا نقشه سایتی که افزونه یواست می‌سازد در آدرس example.ir/sitemap_index.xml در دسترس است. برای بررسی وضعیت کدهای سایت مپ ابزارهایی وجود دارد که بتوانید در کدها بدون ایجاد خطا تغییراتی انجام دهید. سایت-sitemaps.com گزینه مناسبی برای بررسی وضعیت کدها است که به‌راحتی متوجه تگ‌ها و وضعیت قرارگیری آن‌ها می‌شوید.