نقشه سایت یا sitemap چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟ رایانمهر

سایت خود را از ما بخواهید و به خانواده یوتاب وب بپیوندید. فایل sitemap نباید بیشتر از ۵۰ هزار URL داشته باشد و حجم آن بیشتر از ۵۰ مگابایت نباشد. بله این کار به صورت کاملا رایگان انجام می شود و نیاز به هزینه خاصی ندارد. در صورتی که سوالی در این زمینه دارید می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ دهیم.

  • آن ها با فرمت XML تحویل داده می شوند و معمولا در مسیر نسبی /sitemap.xml یافت می شوند.
  • به همین دلیل ساخت نقشه سایت تصاویر برای بسیاری از وب سایت ها ضروری نیست.
  • دقت داشته باشید که ساخت و ثبت نقشه سایت در کنسول موتورهای جستجو مزایای فراوانی به همراه دارد.
  • الان داشتم صفحه توضیحاتش رو هم میخوندم جایی به امکان ایجاد چند نقشه برای یک سایت اشاره نکرده.
  • دو راه دارید یا از طریق robots.txt دسترسی گوگل به این آدرس رو محدود کنید و یا کلا xmlrpc رو غیرفعال کنید.
  • همانطور که می‌بینید، فایل سایت مپ XML باید در دایرکتوری سایت آپلود شده باشد تا گوگل بتواند از طریق دامنه سایت به آن دسترسی داشته باشید.

اگر شما سایتی یک صفحه ای دارید یا بروز رسانی های زیادی روی آن انجام نمی دهید، نیازی به سایت مپ ندارید. هدفشان اطمینان از وجود و یا عدم وجود یک صفحه یا یک دسته بندی خاص است و با عدم مشاهده آن وقت خود را صرف جستجو در منو سایت نخواهند کرد. شاید با خود بگویید این امر که کاملا مشخص و واضح است و نیازی به تفسیر ندارد. ولی حقیقت این است که این اشتباه در بسیاری از سایت های شرکت های طراحی سایت نیز مشاهده میشود و این موضوع نشاندهنده آن است که بسیاری از کاربران حرفه ای سایت نیز به آن بی توجه بوده اند.

لینک‌های زیر ساخت نقشه سایت را برای شما بسیار آسان میکنند، البته اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا برای سایت خود استفاده میکنید افزونه‌های مناسبی در اختیار خواهید داشت. اگر سایت شما بیش از 5000 صفحه دارد یا سایز فایل نقشه سایت شما بیش از 10 مگابایت است، استفاده از چند فایل نقشه سایت ضرورت می یابد. البته میتوانید با استفاده از gzip حجم فایل و پهنای باند مورد نیاز را کاهش دهید ولی مطمئن شوید که سایز فایل نقشه سایت شما بعد از فشرده سازی کمتر از 10 مگابایت باشد.

با این وجود، اگر با کلیت سایت مپ آشنایی بیشتری دارید و مایلید آن را شخصی‌سازی کنید، می‌توانید با اسکرول کردن، وارد بخش Sitemap settings (تنظیمات نقشه سایت)‌ شوید. نقشه سایت نقشه ای از سایت شماست که به موتورهای جستجو کمک می کند تا تمام محتوای سایت شما را پیدا، کروال و ایندکس کنند. سایت مپ همچنین به موتورهای جستجو می گوید که کدام صفحه در سایت شما مهم تر هستند.

این افزونه برای سایت هایی مناسب است که نمی‌خواهند تا یک افزونه سنگین سئو بر روی سایت خود نصب کنند و صرفاً به دنبال ساخت سایت مپ برای سایت خود هستند. همانطور که می‌بینید، فایل سایت مپ XML باید در دایرکتوری سایت آپلود شده باشد تا گوگل بتواند از طریق دامنه سایت به آن دسترسی داشته باشید. در این مرحله کافی است تا آدرس محل مورد نظر را به گوگل دهید.

الان اروری که میده به خاطر پیدا نکردن فایل Xls اسکریپته، ممکنه آدرس دهی کانفیگ رو درست انجام نداده باشید. داخلش رو که چک کردم از فانکشن parse_dir استفاده کرده، برخی سرورها این اجازه اجرای این فانکشن رو به دلایل امنیتی نمیدن. در آخر لازم است گفته شود که مطالب سایت کاملا اختصاصی است ولی هنوز آنچنان در نتایج گوگل بالا نیامده ایم و این ما را بیشتر نگران کرده است. امیدوارم با راهنمایی های شما بتوانیم این مورد را نیز حل کنیم. اومدم قالب را به قالب اصلی وردپرس تغییر دادم اما بازم همین ارور را میده.

همانطور که در قسمت چپ تصویر بالا می بینید نام نقشه های سایت با شماره از یکدیگر تفیکیک شده اند. تنها دانستن اینکه 64% صفحات وب سایت ایندکس شده اند، خیلی چیز خوبی نیست. نیاز است که ما بدانیم کدام بخش از سایت تحت تاثیر قرار گرفته و ایندکس نشده اند. این تگ اختیاری با هدف اشاره به میزان اهمیت یو آر ال ها در مقیاس 0 تا 1 ایجاد شده است. اما هم آقای مولر و هم آقای Illyes اعلام کرده اند که موتورهای جستجو این تگ را نادیده می گیرند.

چرا نقشه سایت (سایت مپ) مهم است؟

نقشه سایت XML می‌تواندپسوندهای HTML، Video، Image، Mobile و News را پشتیبانی کند. این روش کاملا اختیاری است اما پیشنهاد می کنیم آنرا انجام دهید تا گوگل و سایر موتورهای جستجو سریعتر به نقشه سایت دسترسی پیدا کنند. آدرس صفحات و نوشته هایی که محتوای با کیفیتی دارند و احتمالا ترافیک طبیعی بیشتری به وب سایت تان جذب می کنند را در سایت مپ قرار دهید. حتی اگر تجربه زیادی در زمینه توسعه وب ندارید، احتمالا از بهینه سازی موتور های جستجو شنیده اید. این یک اصطلاح مهم برای یک لیست عظیم از تکنیک هایی است که می توانند رتبه سایت شما در موتورهای جستجو را بهبود بخشند.

نحوه راه اندازی سایت مپ

برای اطلاع از وضعیت ایندکس شدن صفحات سایت مپ خود می‌توانید به بخش Coverage کنسول گوگل بروید. به فولدر root سایت‌تان در هاست یا سرور بروید و فایل نقشه سایتی را که ساخته‌اید در آن آپلود کنید. این عمل، صفحه جدیدی را به سایت اضافه می‌کند که البته هیچ ایرادی ندارد. خیلی از سایت‌ها این صفحه را دارند، کافی است در قسمت انتهایی URL مورد نظرتان عبارت /sitemap/ را تایپ کنید و اینتر بزنید. اگر از CMS مانند WordPress، Wix یا Blogger استفاده می‌کنید، احتمالاً CMS شما قبلاً نقشه را در اختیار موتور‌های جستجو قرار داده است.

منظورتون اینه که لیست همه سایت هایی که به وبسیما بک لینک دادن رو بنویسم براتون؟! ما هیچ بک لینکی خریداری نکردیم همه رو سایت ها به دلایل مختلف خودشون لینک دادن. لازم به ذکر منابعی خیلی کمی و به صورت دست و پا شکسته اشاره کردن به این مطالب. به عنوان عضوی از وبسیما این پیشنهاد رو از سوی بنده پذیرا باشید. این کار امکان پذیر است ولی تاثیری در ایندکس سریعتر سایت شما نخواهد داشت. اگر از روش DNS استفاده کنید نیازی به ثبت زیردامنه ها نیست ولی از روش URL استفاده کردید باید هر زیردامنه را به صورت مجزا ثبت کنید.