آموزش ساخت نقشه سایت با Yoast SEO در وردپرس ایران وب

موتور جستجوی بینگ از فرمت‌هایی که توسط گوگل پشتیبانی می شود حمایت نمی‌کند، اما یکی از مسئولان بینگ بیان کرده است هر چیزی که پشتیبانی نشود، نادیده گرفته خواهد شد. بنابراین وبمسترها می‌‌توانند از این موارد در سایت مپ خود به راحتی استفاده کنند. می‌تواند این باشد که محتوای تکراری زیادی در آن ۵۰۰۰ صفحه وجود داشته است. یا می‌تواند این باشد که تعداد صفحات موجود در سایت شما از بودجه خزش شما پیشی گرفته‌اند. یا شاید شما یک فروشگاه اینترنتی را با ۵ میلیون صفحه راه‌اندازی کرده باشید. تا زمانی که لینک سازیسایتتان تکمیل نشده باشد و تعداد زیادی بک لینک نداشته باشید، گوگل زمان زیادی را برای یافتن تمام آن صفحات پشت سر می‌گذارد.

در عوض می‌توانید قوانین و دستوراتی وضع کنید که یک صفحه بلافاصله پس از ایجاد در داخل نقشه سایت قرار بگیرد و یا صفحات شما در داخل سایت مپ از حالت noindex‌ تغییر حالت دهند. در حقیقت سایت‌های وردپرسی که از Yoast SEO استفاده می‌کنند به صورت خودکار سایت‌مپ را تولید و استفاده می‌کند و فقط کافیست آن را فعال کنید. متاسفانه در گذشته سرچ کنسول گوگل وقتی که نمی توانست یک صفحه را ایندکس کند به شما نمی گفت کدام صفحات مشکل دار هستند. مثلا اگر شما 2000 تا صفحه داشتید و فقط 1500 تا از آن ها ایندکس شده بودند در هیچ قسمت از وبمستر شما آیتمی با عنوان “صفحات ایراد دار” نمی دیدید.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، در گوگل وب مستر نحوه ایجاد یک سایت مپ شرح داده شده است. اگر تنها در جایی یک موتور جستجو با یک URL دارای نقشه سایت XML رو به رو شود بسیار بعید است که URL رتبه بگیرد. آن صفحه ممکن است ایندکس شود اما اعتبار سایتی را ندارد که لینک‌های HTML به صفحه منتقل می‌کنند. دقت داشته باشید که ساخت و ثبت نقشه سایت در کنسول موتورهای جستجو مزایای فراوانی به همراه دارد. اگر تاکنون اقدام به انجام این کار نکرده اید، ترسی به دل راه نداده و همین امروز اقدام به ساخت آن کنید. نقشه سایت خود را در گوگل سرچ کنسول و بینگ وبمستر تولز ثبت نمایید.

اما شما صرفا زمانی می‌توانید از ربات‌ها بخواهید تا صفحات شما را بلاک کنند که نیازی به کرول آن‌ها نباشد. قبل از ثبت نقشه سایت بهتر است آن را تست کنید و با کلیک بر روی Test‌ می‌توانید ارورهایی که ممکن است باعث بروز مشکلاتی در ایندکس صفحات می‌شوند را پیدا و برطرف کنید. این داشبورد است که چندین ابزار مفید برای مدیریت وب سایت شما ارائه می دهد. کاملاً رایگان است و تنها آنچه شما نیاز دارید یک حساب Google است.

  • اگر سایت شما بزرگ بوده و شامل صفحات زیادی باشد، به احتمال زیاد خزنده‌های گوگل ممکن است خزیدن برخی از صفحات جدید یا اخیراً به روز شده شما را نادیده بگیرند.
  • عدم ورود خزنده ها ممکنه از robots.txt باشه و باید دقیق تر بررسی بشه.
  • در ادامه آموزش می‌دهیم که چگونه با استفاده از نسخه رایگان این نرم افزار، برای سایت خود یک سایت مپ بسازیم.
  • موتورهای جستجو و کاربران باید بتوانند ارتباط بین صفحات را بیابند، با پیچیدگی بیهوده ارتباط بین صفحات، امکان یافتن ارتباطات برای کاربران و موتورهای جستجو سخت خواهد شد.

فقط برای دامنه اصلی سایت که با آن در دسترس است یعنی یکی از این ۴ حالت نقشه سایت معرفی کنید و کل فعالیت های شما از این به بعد در این فضا خواهد بود. آدرس های دیگر فقط برای این ثبت میشوند که گوگل بداند مالکیت همه آنها در اختیار شماست. نقشه سایتم را ساخته ام و نقشه سایت دارای فایل ایندکس است. با توجه به اینکه دو CMS مجزا هستند آدرس های زیردامنه در نقشه سایت اصلی موجود نیست. در همان پنل مدیریت سایت اصلی نقشه سایت دوم را نیز وارد کنید.

فایل ایندکس نقشه سایت چیست؟

برای شروع کافی است تا به صفحه اصلی این افزونه در پیشخوان وردپرس خود بروید. نقشه‌های سایت فردی (یکی برای هر سایت) که همه در یک مکان قرار دارند. خط زیر را در هر بخشی از فایل robots.txt خود وارد کرده و مسیر نقشه خود را مشخص کنید. در ادامه نحوه ایجاد این فایل از طریق برخی از روش‌های ذکر شده را به شما آموزش می‌دهیم.

همچنین می‌توانید کدهای فایل سایت مپ سایت‌ها را با تایپ عبارت /sitemap.xml/ در انتهای URL آن مشاهده کنید. با استفاده از الگوهای سایت مپ مانند مثال بالا، سعی کنید ساختار صفحات خود را مشخص و یا اصلاح و بهینه کنید. یادتان نرود باید بتوان به هر صفحه از وبسایت تنها با 3 کلیک وارد شد. سعی کنید بر مبنای اهمیت و اولویت ایندکس شدن صفحات، سلسله مراتب صفحات فعلی سایت را بسازید.

ورود / ثبت‌نام

پیشنهاد میکنیم نقشه Yoast را غیرفعال کرده و از افزونه Google XML Sitemaps برای تولید نقشه استفاده نمایید. این مساله موجب از دست رفتن جایگاه شما نمیشود ولی باعث میشود تا سایت شما در بخش news در صفحه جستجو نمایش داده نشود. تشکر از سایت عالیتون من تقریبا با سئو توسط شما اشنا شدم و اطلاعات خیلی خوبی کسب کردم. اطلاعات مربوط به آخرین تغییرات صفحه در این برچسب قرار میگیرد که به فرمت YYYY-MM-DD تاریخ دهی میشود. و موقع نگاه کردن به URLها مدیر سایت متوجه می‌شود که اینها صفحاتی هستند که حتی نمی‌خواهد در جایگاه اول ایندکس شوند.

نحوه انتخاب صفحات و پست ها برای افزودن به نقشه HTML

Video Schema نیاز به سایت مپ ویدئویی را تا حد زیادی جایگزین کرده است. یک سایت مپ ویدئویی قطعا مشکلی برای صفحه شما در گرفتن ریچ اسنیپت ایجاد نمی‌کند. بعبارتی، اگر صفحه خود را در فایل Robots.Txt نوایندکس کنید و یا یک تگ نوایندکس برای صفحه بکار ببرید، یعنی نیازی نیست آن صفحه در نقشه سایت شما بیاید.

در مقابل این نوع سایت مپ یا Sitemap یک نوع نقشه سایت دیگر نیز وجود دارد (که با حروف کوچک نوشته می‌شود sitemap )که مبتنی بر HTML است و در آن لیستی از مهم ترین فایل های موجود در سایت قرار دارد. این نوع نقشه سایت، بیشتر برای کاربران انسانی مورد استفاده قرار می گیرد تا بتوانند محتوای موجود در سایت را بیابند و از آن استفاده کنند. به عنوان مثال، یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت خود انجام دهید ایجاد نقشه سایت است.