راهکار بهینه‌ سازی نقشه سایت چیست؟ تاثیر آن در سئو

وجود نقشه سایت ربات موتورهای جستجو مانند گوگل را راهنمایی میکند تا صفحات سایت شما را به صورت بهتر شناسایی کرده و همچنین از ایجاد صفحات جدید و تغییرات در صفحات قدیمی شما مطلع شود. نقشه سایت (sitemap یا xml sitemap) طرح کلی از وب‌سایت شما است که به موتورهای جستجو در پیداکردن، خزش و ایندکس تمام محتوای سایت شما کمک می‌کند. همچنین نقشه سایت موتورهای جستجو را متوجه می‌سازد که کدام صفحات در سایت شما صفحات مهم‌تری هستند. ساخت و مدیریت نقشه سایت یکی از مهم‌ترین مباحث سئو تکنیکال است.

  • هنگامی که شما نقشه سایت را با صفحات noindex و بلاک شده به گوگل ارائه می دهید، هم زمان دارید به او می گویید “این صفحه مهمه، ایندکسش کن” و “اجازه نداری این صفحه را ایندکس کنی” .
  • وقتی که در سایت خود از URL‌های داینامیک برای محتوای خود استفاده می‌کنید.
  • شما می‌توانید از یک ابزار تولیدکننده سایت مپ مثل XML-Sitemaps استفاده کنید که به سادگی این کار را برای شما انجام می‌دهند.
  • اون فایل های backup اهمیتی ندارن شما باید دنبال فایل sitemap.xml باشید که در حال حاضر هم بصورت فعال داریدش.
  • اگر در نقشه سایت شما همه صفحات درج شده باشند قاعدتا باید در سرچ کنسول نیز نمایش داده شود.
  • HTML Sitemaps ساختار پیچیده ای ندارند و شما می توانید به راحتی آن را ایجاد کنید.

نقشه سایت تصاویر با هدف بهبود ایندکس تصاویر سایت طراحی شد. تصاویر، امروزه نقش مهمی در سئو داشته و همراه با دیگر محتوای سایت پایش و ایندکس می گردند. در زمان های گذشته این تگ اختیاری به شما این امکان را میداد تا گوگل را با فرکانس زمانی تغییرات صفحه آگاه کنید. اما جان مولر بیان کرده که این تگ دیگر نقش مهمی در پردازش نقشه سایت نداشته و بهتر است که به آن اهمیتی ندهید. سپس در پایین همان صفحه مانند تصویر زیر در بخش Submitted sitemaps نقشه سایت ثبت شده خود را مشاهده خواهید کرد.

اما چگونه نقشه سایت بسازیم ؟

آنها با استفاده از خزنده‌ها به خواندن، سازمان‌دهی و فهرست کردن ‌ اطلاعات موجود در اینترنت می‌پردازند. اما نقش سایت مپ در این میان چیست؟ سایت مپ، موقعیت صفحات وبسایت را در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهد. وقتی سایت شما، سایت مپ مناسبی نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که ربات‌های گوگل محتوای سایت شما را تکراری تشخیص دهد و به این ترتیب به سئوی سایت صدمه بزند.

استفاده از گزارش نقشه سایت به منظور یافتن خطاها

مواردی که در زیر معرفی می‌شوند، بهترین افزونه‌هایی هستند که می‌توانید برای ساخت sitemap.xml حرفه‌ای سایت خود از آنها استفاده کنید. از دیگر مزایای این ابزارهای ساخت سایت مپ بصری، راحتی کار با آنهاست، کافی است صفحات را در قالب برنامه drag and drop کنید و بعد شاهد ساخت سایت مپ وبسایت‌تان باشید. پس از اضافه کردن سایت مپ به فولدر root سایت خود، آن را به فایل robots.txt نیز اضافه کنید. خزنده‌های موتورهای جستجو برای ایندکس کردن یا نکردن سایت شما از قوانین موجود در این فایل استفاده می‌کنند. همچنین به کمک این فایل می‌توانید URLهایی که تمایلی به ایندکس شدن‌شان توسط خزنده‌ها را ندارید مشخص کنید. به تصویر زیر که صفحه robots.txt سایت Apple است خوب دقت کنید.

می‌توانید با کلیک بر روی دکمه Open Sitemap (‌باز کردن نقشه سایت) یا افزودن «/sitemap.xml/» به انتهای آدرس URL سایت‌تان مروری اجمالی بر سایت مپ خود داشته باشید. ابزار‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند با استفاده از آن‌ها فایل نقشه را ایجاد کنید. به طور کلی بهترین راه این است که نرم‌افزار وب سایت شما آن را برای شما تولید کند. به عنوان مثال می‌توانید URL‌های سایت خود را از پایگاه داده (دیتابیس) خود استخراج کنید و سپس URL‌ها را به صفحه نمایش یا فایل واقعی روی سرور وب خود صادر کنید.