سایت مپ یا نقشه سایت sitemap چیست؟ ثبت در سرچ کنسول گوگل

البته بیشترین کاربرد این بخش زمانی است که شما بخواهید صفحات HTML را جدا از وردپرس به نقشه سایت خودتان اضافه کنید. گزینه دیگری که وجود دارد، Try to automatically compress the sitemap if the requesting client supports it است که تا حد زیادی نقشه سایت را فشرده می کند تا فضای اشغال شده کمتر شود. در صورتی که با خطایی مواجه شدید، تیک این قسمت را بردارید.

  • البته اصلاح این سایت مپ (افزودن یا حذف موارد مختلف از آن) کار چندان ساده‌ای نیست.
  • نقشه سایت چیست ؟ – سایت مپ یا Sitemap مانند نقشه‌ای است که نشان می‌دهد داخل سایت چه صفحاتی وجود دارند و چگونه می‌توان به محتوای داخل صفحات دسترسی داشت.
  • سئو سایت های چندزبانه پیچیدگی بیشتری نسبت به سایت های دیگر دارد.
  • یکبار تمام افزونه ها را غیر فعال کردم و دوباره فعال کردمشون درست نشد که هیچ.

خوشبختانه در اکثر افزونه‌های سئوی وردپرس، قابلیت اصلاح سایت مپ وجود دارد. به کمک این افزونه‌‌ها می‌توان موارد نامطلوب را حذف یا exclude کرد. برای ارتقای رتبه سایت خود در گوگل باید سعی کنید هر تعداد ترفند سئو را که می‌دانید را بکار ببرید. ساخت sitemap یا همان نقشه سایت، یکی از راهکارهای بسیار مهم و به نوعی پیش‌نیاز برای فعالیت‌های سئوی داخلی سایت است. اما پیش از هر چیز بهتر است با مفهوم سایت مپ آشنا شویم و پس از آن در مورد چرایی و چگونگی ساخت نقشه سایت صحبت کنیم. زمانی که سایت یا فروشگاه اینترنتی شما راه اندازی شد باید نقشه آن را در سرچ کنسول ثبت کنید، تا گوگل صفحات شما را شناسایی کند و بعد از هربار بروز رسانی نیز آنها را مورد بررسی قرار دهد.

اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید

با استفاده از نقشه‌های سایت مپ یا sitemap به موتورهای جستجو مسیر می‌دهید و تمام صفحات خود را به گوگل معرفی می‌کنید. برخی نقشه‌های سایت دارای اولویت‌بندی یا همان Priority‌ هم هستند که تعیین می‌کند کدام صفحات مهم‌تر هستند. به طور مثال صفحه‌ی اصلی سایت می‌تواند اولویت بالاتری نسبت به صفحه لاگین یا ورود به سایت داشته باشد.

انواع فرمت های سایت مپ چیست؟

3- تمام آدرس‌ها در نقشه سایت باید مربوط به یک دامنه باشند. محتوای لینک هر صفحه در این برچسب قرار میگیرد و در واقع یک برچسب مادر است. URLهای داخل نقشه سایت شما یک تاریخ آخرین تغییرات یا “Last Modified” مربوط به خود دارند. مثلا ممکن است یک عالمه محتوای تکراری در آن 5000 صفحه وجود داشته باشد و گوگل همه آنها را ایندکس نکند.

خوشبختانه ساخت نقشه سایت XML و ثبت آن در گوگل و سایر موتورهای جستجو کاری ساده و آسان است. این کار علاوه بر اینکه به ساده تر یافته شدن سایت مپ کمک می کند. بسیاری از کاربران هنگام بازدید از یک سایت، به نقشه سایت نیز مراجعه می کنند. موتورهای جستجو نظیر گوگل، مناسب‌ترین نتایج مرتبط با جستجوی کاربران را از سایت‌ها بیرون کشیده و آنها را به کاربران نشان می‌دهند.

اگر سایت با صفحات جدیدی دارید که هنوز به آن‌ها لینک‌دهی درستی داده نشده باشد. همچنین با استفاده از مقاله‌ای که تو سایت نوین درباره بررسی عملکرد و رفع خطاهای نقشه سایت نوشتیم، sitemapتون رو چک کنید. در مورد سوالت، پرتال (و سیستم‌های خوب مشابه) به شما امکان اتصال به وبمستر تولز رو میدن و خودشون سایت مپ رو براتون اضافه میکنند. کدهای XML معتبر با تگ‌های شروع (بازشونده) “ “ آغاز می‌شوند که یک تگ الزامی است. سپس این تگ با تگ دیگری همچون “” دنبال می‌شود که حاوی حداقل یک صفت Xmlns است که ساختار کلی XML را تعریف می‌کند.

بهتره برای ساخت نقشه سایت از این طریق راههای میانبر رو استفاده کنید و با آی پی غیر از ایران برید. فقط کافیه که sitemap.xml رو توی فیلد آدرس نقشه سایت وارد کنید. نسخه قبلی براساس محتویات سایت شما یک فایل استایک ایجاد میکرد و بصورت زمان بندی شده این فایل رو آپدیت میکرد، یعنی هر بار فایل رو از اول میساخت! نسخه جدید بصورت داینامیک کار میکنه و نیازی به بازسازی فایل نداره. اون کد ایجاد شده رو بذارید توی یک فایل به فرمت xml و روی ریشه ی اصلی هاست خود بارگذاری کنید.

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده نمی‌کنید نگران نباشید شما می‌توانید به کمک ابزار XML-Sitemaps.com یک فایل XML بسازید و به‌عنوان نقشه سایت استفاده کنید. مزیت اصلی استفاده از افزونه Yoast SEO برای ایجاد سایت مپ XML شما این است که آن را به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌کند (نقشه سایت پویا). عدم ورود خزنده ها ممکنه از robots.txt باشه و باید دقیق تر بررسی بشه.