فایل robots txt چیست و چه کاربردی در سئو و ایندکس شدن سایت دارد؟ وب جوان

شما با استفاده از بهینه‌سازی سایتتان می‌توانید سبب پیشرفت و بهبود عملکرد آن شوید. همچنین شما می‌توانید زیر نظر خود دسترسی‌های متفاوتی را به این ربات‌ها دهید. توجه داشته باشید عدم توجه به آن می‌تواند پیامدهای غیرقابل جبرانی برای سایت شما داشته باشد و رتبه سایت شما را پایین‌تر آورد.

گوگل تعدادی ربات خزنده دارد که به صورت خودکار وبسایت‌ها را اسکن می‌کنند و صفحه‌ها را با دنبال کردن لینک‌ها از صفحه‌ای به صفحه دیگر پیدا می‌کنند. فایل Robots.txt در وبسایت‌ها نقش همین راهنماها و نگهبانان را دارد اما نه برای کاربرانی که وارد سایت می‌شوند، بلکه برای ربات‌هایی که برای بررسی سایت یا هر کار دیگری می‌خواهند در بخش‌های مختلف سایت سرک بکشند. در فهرست‌های شخصی، robots.txt می‌تواند از ربات‌های موتور جستجو جلوگیری کند، اما به یاد داشته باشید که این کار از اطلاعات حساس و خصوصی محافظت نمی‌کند. صفحات با بهترین عملکرد شما می توانند اعتبار صفحات ضعیف و متوسط ​​شما را در چشم گوگل افزایش دهند.

اول تشکر کنم بابت سایت که همجوره جامعه وردپرس ایرانی داره ارتقا میده من از اولین روز یادگیری وردپرس همیشه تو این سایت مشکلات حل کردم. و با استفاده از پلاگین و تم های این سایت پروژه زیاد انجام دادم. این ارور از سمت سرور شماست و باید از طریق هاستینگ پیگیری کنید. پس از وارد کردن قوانین برای ذخیره تنظیمات می‌بایست بر روی دکمه Save Changes کلیک کنید. وقتی از وایلد کارد یا متغیر استفاده کنید، عملا هر رباتی را نشانه رفته اید. مثل اینست که بگویید “هیچ موجود زنده ای” حق ندارد به تلفن شما دست بزند.

  • به صورت تعریفی دقیق‌تر، این فایل راهنمای خزندگان سطح وب که از سوی موتورهای جستجو به منظور بررسی و ثبت اطلاعات سایت‌ها ایجاد شده‌اند، می‌باشد.
  • سوالی که این روزها ذهن مدیران وب سایت ها را مشغول کرده است دلیل صفر شدن پیج رنک گوگل و یافتن جایگزینی برای آن است!
  • سلام ربات واقعاعالی کارمیکنه، خیلی خوشم آمدازاین خرید که کردم.
  • فرض کنید اولین بار برای انجام یک کار اداری وارد سازمان بزرگی می‌شوید؛ هیچ جایی را هم نمی‌شناسید.

فایل Robots.txt یک فایل متنی کاملا ساده است؛ همانطور که از نام این فایل پیداست، فرمت .txt دارد و در دایرکتوری سایتتان قرار خواهد داشت. شما با کمک این فایل می توانید به ربات های گوگل و کراولر ها دستورات دلخواه خود را بدهید. اگر یک نفر بخواهد به صفحاتی از وبسایت شما دسترسی پیدا کند که شما این صفحات را در فایل ربات بلاک کرده‌اید یقینا برای شناسایی این صفحات می‌تواند به راحتی از فایل ربات استفاده کند.

فایل robots.txt دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟

فایل Robots.txt به شما کمک نمی‌کند تا یک URL را از ایندکس موتورهای جستجو حذف کنید و همچنین از موتورهای جستجو در برابر اضافه کردن یک URL جلوگیری نمی‌کند. پس فایل ربات صرفا برای جلوگیری از کراول نیست و موتورهای جستجو در هر صورت صفحات شما را ایندکس و کراول می‌کنند اما با فایل ربات به آن‌ها اطلاع می‌دهید که این صفحات را در نتایج جستجو نمایش ندهد. از آنجایی که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای ایندکس کردن و سئو از ربات ها استفاده می کنند، بنابراین می توان گفت که ربات ها در سئو نقش دارند. اما چگونه؟ در این مقاله قصد داریم شما را با اهمیت ربات ها و نقش آنها در سئو به عبارتی نقش robots.txt در سئوو همچنین توجه به این فایل ها در طراحی سایت توضیح دهیم.

ارسال فایل ربات robots.txt به گوگل

فایل robots.txt (فایل روبوت) مجموعه ای از دستورالعمل‌ها برای ربات‌ها است. در مورد فایل robots.txt چه می دانید و چه اطلاعاتی دارید؟ آیا از موارد و کاربردهای فایل robotx.txt آگاهی دارید؟ در ادامه قصد معرفی فایل robots.txt، دستورات، عملکرد آن را داریم، پس همراهمان باشید. گوگل این فرمان را نمی‌شناسد، اگرچه موتورهای جستجوی دیگر آن را تشخیص می‌دهند. برای Google، مدیران می‌توانند فرکانس خزیدن را برای وب‌سایت خود در کنسول جستجوی Google تغییر دهند.

البته که این دستورالعمل ها می تواند بسیار بیشتر از این حرف ها باشد اما نباید جزء به جزء دستور در آن وارد کنیم. بهتر است که یک مجموعه دستور مشترک برای تمام user agent ها داشته باشید تا در هنگام بروزرسانی فایل robots.txt دچار سردرگمی نشوید. حتی اگر این فایل در سایر مسیر ها وجود داشته باشد، پایشگر متوجه حضور آن نخواهند شد. بنابراین برای حصول اطمینان تاکید می کنیم که آن را در مسیر روت وب سایت قرار دهید. خیر .در اینصورت نیازی به معرفی نقشه سایت به گوگل با این فایل نیست ولی در هر صورت باید این فایل موجود باشد. یه سوالی برای من ایجاد شد و اونم اینه که خب بنده میخوام وبمو ایندکس کنم نه کلیه فایل هام رو داخل هاست .

همچنین خودتان از طریق هاست نیز می توانید آن را ایجاد کنید. ماکسیمم سایز قابل پشتیبانی برای فایل robots.txt، 500 کیلو بایت است. این دستورات به پایشگر Googlebot (ربات پایشگر گوگل) اعلام می کند که یو آر ال های شامل /example-subfolder/ پایش نکند. (۱) تو فایل robot.txt آدرس های فارسی رو چجوری disallow کنیم چون من هرجوری مینویسم و از وبمستر تست میگیرم Allow هست. بخش Tools در افزونه All in One SEOدر مرحله بعد لازم است گزینه Enable Custom Robots.txt را فعال کنید.

قدم به قدم جلو می‌رویم تا ببینیم چطور می‌توان از فایل Robots.txt استفاده کرد؛ چطور می‌توانیم ربات‌ها را محدود کنیم، چطور از ایندکس شدن صفحه‌ها جلوگیری کنیم و در نهایت یک فایل Robots.txt عالی بسازیم. از آنجایی که منبع محدودی از خزیدن دارید، می‌توانید robots.txt را نصب کنید تا از صفحات اضافی از طریق Googlebot جلوگیری کرده و آنها را به موارد مهم معرفی کنید. این کار باعث حذف ضایعات بودجه خزیدن شما می شود و هم شما و هم گوگل را از نگرانی در مورد صفحات نامربوط نجات می دهد. ما همچنین از robots.txt برای جلوگیری از خزیدن صفحات برچسب ایجاد شده توسط وردپرس (برای محدود کردن محتوای تکراری) استفاده می کنیم. اگر فایل robots.txt یک وب سایت ظاهر نشود، ممکن است خالی یا از دایرکتوری ریشه خالی باشد (که در عوض یک خطای 404 را برمی گرداند).