نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ sitemap برای سایت سئوف

در پنل جدید سرچ کنسول شما امکان ثبت یک دامنه را دارید که در این شرایط به اطلاعات زیردامنه ها نیز دسترسی خواهید داشت. در این صورت کل اطلاعات را در یک بخش مشاهده و تحلیل خواهید کرد. شما باید نقشه سایت قبلی را حذف کنید و نقشه جدید را به گوگل معرفی کنید.

  • وقتی نمی‌خواهید یک صفحه از وبسایت شما ایندکس شود معمولا از ربات‌های متا و تگ‌های “Noindex,follow” استفاده می‌کنید.
  • تعداد این پلاگین ها بقدری است که نامبردن آنها خود چندین و چند صفحه خواهد شد.
  • این قسمت در واقع یک محفظه برای تمام URLهای موجود در نقشه است.
  • اما وقتی به گزارش سرچ کنسول نگاه می‌کنید، سایت شما تنها ۲۰۰۰ صفحه ایندکس شده دارد.
  • پس باید صفحات باکیفیت خود را تعیین کنید و برخی صفحات را درجه‌ی اولویت پایین‌تری قرار دهید.
  • در صورتی که همه مراحل را به درستی انجام داده باشید در قسمت “Submitted sitemaps” مشخصات سایت مپ را مشاهده خواهید کرد.

در اینجا ما می‌خواهیم سایت مپ XML بسازیم بنابراین گزینه Create XML Sitemap را انتخاب می‌کنیم. سایت مپ XML می‌تواند کمبودهای احتمالی موجود در مورد گرفتن لینک های خارجی یا بک لینک را پوشش دهد. سایت مپ XML می‌تواند ضعف های موجود در لینک دهی داخلی سایت را پوشش دهد. نقشه سایت فعلی خود را با URL‌های مقاله جدید خود به روز کنید و با هر به روز‌رسانی نقشه جدیدی ایجاد نکنید. فقط نشانی‌های اینترنتی مقالاتی را که در دو روز گذشته در سایت منتشر شده‌اند را درج کنید.

موتورهای جستجو مانند Google, Yahoo & Bing از نقشه سایت شما برای یافتن صفحات مختلف سایت استفاده می‌کنند. اضافه کردن نقشه سایت در وب مستر تولز این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که علاوه بر معرفی به گوگل خطاهای نقشه را به شما بازگو کند و این خطاها را رفع کنید. درصورتی‌ که قصد دارید برای سایت وردپرسی خود سایت مپ تهیه کنید می توانید از افزونه Google XML Sitemaps برای ساخت یک نقشه سایت حرفه ای بر روی سیستم وردپرس استفاده کنید.

کاربردها و چرایی ساخت sitemap

پیشنهاد میکنم مقاله تعیین دامنه اصلی سایت را مطالعه کنید. این نقشه سایتی ست که خود اپن کارت به طور پیش فرض میسازه . این افزونه برای ساخت نقشه سایت مناسب نیست، پیشنهاد میکنم از افزونه Google XML Sitemaps برای ساخت نقشه سایت خود استفاده کنید. این مورد نیاز به بررسی دقیق داره ممکنه که در دسترسی گوگل به نقشه سایت شما مشکلی وجود داشته باشه و فرضا این صفحه برای گوگل در دسترس نباشد.

سایت هایی که محتوای آرشیو شدۀ آنها به خوبی به صفحات فعال، لینک نشده اند. هدف ما در مدیر دِو ارائه محتوای غنی و کاربردی در جهت آموزش طراحی و توسعه وب با رویکرد کسب و کار اینترنتی می باشد. تمام تلاشمان را می کنیم که این آموزش ها از کیفیت لازم برخوردار باشد. در صفحه “Coverage” مهم است که هیچگونه خطایی نداشته باشید، در بخش Excluded هم آدرس هایی که بنا به هر دلیلی قابل ایندکس شدن نیستند گزارش می شود. می توانید بر روی هر بخش کلیک کرده و جزئیات آن را در پایین صفحه مشاهده نمائید. وب سایت هایی که لینک سازی داخلی را به خوبی پیاده سازی نکرده اند.

چرا باید از نقشه سایت (Sitemap) استفاده کنیم؟

شما می توانید برخی از تگ های خاص مانند و را مشاهده کنید. این دو تگ بسیار مهم هستند؛ بنابراین حتما آن ها را به نقشه سایت خود اضافه کنید. البته دقت داشته باشید که دو مورد دیگر ممکن است توسط گوگل نادیده گرفته شوند. همانطور که در قسمت راست تصویر قبل مشاهده می کنید، دسته بندی نقشه های سایت موجب آنالیز بهتر آنها شده و ما می توانیم به راحتی به بخش دارای مشکل پی ببریم. اما همانطور که مشاهده می کنید بخش Articles دارای عملکرد مناسبی نیست. در بخش Sitemap از گوگل سرچ کنسول علاوه بر مشاهده خطاها و هشدارها (مخصوصا با ظهور بخش جدید Index Coverage) می توانید آنالیزهای بیشتری نیز انجام دهید.

مشکلات صفحات ایزوله و ایندکس نشده

در صورتی که سایت فروشگاهی داشته باشید و آن را به کمک ووکامرس ایجاد کرده باشید، نقشه ای هم محصولات فروشگاهتان ایجاد خواهد شد. اگر بخواهیم نقطه مقابل HTML Sitemaps را معرفی کنیم، باید به XML sitemaps اشاره کنیم. مزیتی که این نوع سایت مپ دارد، این است که بیشتر موتورهای جستجو از آن برای پردازش کردن موتورهای جستجو استفاده می کنند. اگر بخواهید که نقشه سایتتان را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید، بهتر است که از قالب XML استفاده کنید، چرا که بیشتر موتورهای جستجو برای خواندن نقشه سایتتان، قادر به درک این زبان هستند.

که چرا اون url ها رو نشناخته , بصورت دستی هم url صفحه رو وارد می کنم ولی میگه در sitemap نیست. در جایی که وجود داره و لینک رو هم دستی در مرورگر وارد می کنم محصول نماش میده. فرایند به کارگیری نقشه سایت و در دسترس قرار دادن آن برای موتورهای جستجو بسیار ساده است. البته بستگی به این دارد که شما از چه CMS یا سیستم مدیریت محتوایی استفاده کنید. علاوه بر استانداردهای نقشه سایت برای محتوای وب، گوگل از فرمت‌های خاصی برای سایت مپ پشتیبانی می‌کند که برای رسانه‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موارد شامل نقشه‌هایی برای فایل‌های ویدئویی، تصاویر، محتوای موبایلی، کد منبع نرم افزار و محتوای خبری هستند.

اگر حجم نقشه سایت XML شما به بیش از ماکسیمم مقدار برسد، بایستی آن را به چند قسمت تقسیم نمایید. این نقشه های سایت می توانند با یکدیگر ترکیب شده و در یک فایل XML دیگر (مثلا با نام sitemap-index.xml) قرار گیرند. برای وب سایت های بسیار بزرگ می توان حتی از چندتا از این دست نقشه های سایت نیز ایجاد نمود. در تصویر زیر یک نمونه نقشه سایت یا سایت مپ را مشاهده می‌کنید.