همه چیز در مورد فایل ربات سایت robots txt و بهینه سازی آن در وردپرس میموس

(همچنین، اگر از پلاگین های وردپرس برای ریدایرکت یا کاستومایز پرمالینک ها استفاده کرده باشید، ممکنه اشکال از این پلاگین ها باشه و با غیر فعال کردنشون ممکنه که این مشکل برطرف بشه). در مورد مشکلت فکر نمی کنم robots.txt بتونه بهت کمکی بکنه چون این مشکل باید از یک جای دیگه درست بشه. بازم ممنون بابت صبر و حوصلتون و اینکه سرتونو بدرد آوردم امیدوارم جوابی بمن بدید که مشکلات سایتمو حل کنه و راه حلاتون عملی باشه عین مقاله هاتون . و اگه توسط این قابلیت میشه من باید چکار کنم تا از دست این دسته ها و آدرس های قدیمی که ارور هستش راحت شم . این مقاله به کوشش رامین محمودی، حسین بابائی، صفیه منتظری و دیگر اعضای تیم نوین تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

  • صاحبان وبسایت و وبمسترها می‌توانند ورود ربات‌ها به وبسایت را از راه‌های مختلفی کنترل کنند.
  • خصوصی نگه داشتن بخش‌هایی از یک وب‌سایت که نمی‌خواهید گوگل آن را ببیند یا ایندکس کند.
  • برای خطاب کردن ربات موتور جستجو باید نام آن را وارد کنید، پس نیازمند دانستن نام کامل و تعداد کامل ربات موتورهای جستجو هستید.
  • تقریبا همه سایت های دنیا دارای فایل ربات هستند چون این فایل برای سایت مهم تلقی می شود.

یکی از تکنیک هایی که در سئو مورد استفاده قرار می گیرد، URL Cloacking نام دارد که برای پنهان کردن آدرس صفحات از دید موتور های جستجو و کاربران کاربرد دارد. در صورتی که مشکل صفحه را حل نکنید و دستور دیس الو را هم اجرا نکنید، صفحه مورد نظر در گوگل ایندکس می شود و ممکن است به سئو سایت شما ضربه بزند. نردبان قصد دارد به شکلی حرفه‌ای، جایگاه مشتری را در فضای وب دگرگون کند. می‌خواهیم با طراحی وب‌سایت‌های کاربرپسند، تولید محتوای مفید و خدمات سئو حرفه‌ای به فضای وب فارسی خدمتی کرده باشیم. امیدواریم این نگاه حرفه‌ای به رقابتی سالم دامن بزند که در نهایت به پیشرفت وب فارسی منجر شود. در مثال بالا همه ربات‌های خزنده از دسترسی به تمامی آدرسهایی که دارای کاراکتر ؟ هستند منع شده‌اند.

از نظر فنی می توانید فایل robots.txt را در هر فهرست اصلی سایت خود قرار دهید. در اینجا ما به ربات های گوگل می گوییم که در وب سایت ما در تمام فولدرهای مربوط به تصاویر خزش نکنند. با مسدود کردن صفحات غیر ضروری ربات های گوگل زمان لازم را برای خزش در صفحات مهم به دست می آورند و می توانند آنها را فهرست بندی کنند.

ایجاد فایل Robots.txt در وردپرس

به طور کلی، دو نوع دستور برای این فایل ها داریم؛ اولین دستور برای محدود کردن موتور های جستجو از کراول کردن است و دومین دستور هم برای اجازه دادن به موتور های جستجو برای کراول کردن خواهد بود. در مثال زیر تمامی ربات‌ها از دسترسی به دایرکتوری media منع شده‌اند اما در عین حال اجازه دسترسی به یک فایل پی دی اف با عنوان terms-and-conditions.pdf موجود در دایرکتوری media داده شده است. اگر تا الان روی سئوی سایتت کاری نکردی، بهتره که از همین امروز شروع کنی. هنوز که هنوز است خیلی‌ها از عملکرد دقیق فایل‌های ربات اطلاعی ندارند. استانداردهای خاصی برای آن وجود ندارد و نمی‌توان با قطعیت گفت کدام المان‌ها و به چه شکل در فایل‌های Robots.txt می‌توانند سرنوشت ساز باشند.

فایل robots.txt چگونه کار می کند؟

فایل Robots.txt یک فایل متنیست که وبمسترها با ایجاد آن می توانند ربات های موتورهای جستجو را در هنگام پایش وب سایت راهنمایی کنند. فایل robots.txt جزیی از پروتکلی با نام REP است که به استانداردسازی نحوه پایش وب توسط رباتها و چگونگی دسترسی و ایندکس محتوا و ارائه آن به کاربران می پردازد. پروتکل REP همچنین شامل نحوه برخورد با متا تگ Robots و دستوراتی دیگری مانند فالو کردن لینک ها نیز است. پیکربندی صحیح فایل robots.txt یکی از اقدامات اساسی در بهینه سازی بودجه خزش و سئو سایت است.

فایل Robots.txt، در واقع یک فایل متنی ساده است که در مسیر اصلی سایت یا روت دایرکتوری قرار می گیرد. این دستورات کدهای ساده ای به نظر می آیند اما از طریق آن ها می توان سئو وب سایت را تغییر داد. نکته هائز اهمیت حساس بودن فایل ربوتس دات تی ایکس تی به حروف کوچک و بزرگ در حروف لاتین می باشد که دقت کنید اسم و آدرس صفحات را درست و دقیق وارد کنید. فایل robots.txt در cms وردپرس به صورت پیش فرض وجود دارد و اگر در شرایطی وجود نداشت می توانید با نصب افزونه yoast seo فایل ربوتس دات تی ایکس تی را فعال و ایجاد نمایید.

اگر شما قصد محدود کردن ربات های گوگل را دارید از فایل ربوتس دات تی ایکس تی استفاده کنید، ولی اگر صفحات وب سایتتان توانایی ایندکس به واسطه ی ربات های جستجو مثل گوگل را داشته باشد احتیاجی به این فایل نخواهد بود. برای خلق و ایجاد فایل robots.txt شما باید به هاست دسترسی داشته باشید و فایل ربوتس دات تی ایکس تی را در ریشه اصلی کپی و نگه داری کنید. فایل ربوتس دات تی ایکس تی در اصل جهت محدود کردن دسترسی ربات های موتورهای جستجو مثل گوگل به متن و محتوا و… سایتتان است.

اگر صاحب یک وبسایت کوچک با تعداد صفحات کمی هستید، با مراجعه به سرچ کنسول وبسایت‌تان می‌توانید تعداد صفحاتی از سایت‌تان که توسط گوگل ایندکس شده‌اند را در بخش Coverage مشاهده کنید. همچنین بهتر است دستورالعمل‌های هر موتور جستجو را بخوانید تا مطمئن شوید دستوراتی که می‌نویسید برای همه موتورهای جستجو کار می‌کنند. اگرچه برخی از ربات‌ها به دستورات موجود در این فایل توجهی نمی‌کنند. اما خوشبختانه برخلاف این عده خاص، بسیاری از خزنده‌های مهم سطح وب به این قوانین و دستورات احترام می‌گذارند و از آن‌ها پیروی می‌کنند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین دستوراتی می‌پردازیم که به کمک آن‌ها می‌توانیم برای ربات‌های مختلف قوانین بخصوصی را برای بررسی سایت‌مان مشخص کنیم.