ممکن است به نظر یکی از ابزارهای فانتزی و پولی سئو نباشد که شما به ورود به آن عادت کرده اید، اما ا،ل یکی از همه کاره ترین و قدرتمندترین ابزارها در جعبه ابزار سئو حرفه ای است.
می تو،د از ا،ل برای ردیابی و تجزیه و تحلیل معیارهای کلیدی مانند رتبه بندی، ترافیک وب سایت و بک لینک ها استفاده کنید.
از آن برای ایجاد و به روز رس، متا تگ ها، ردیابی و تجزیه و تحلیل استراتژی ها و عملکرد سئوی رقبا، ایجاد گزارش های خودکار و مراقبت از بسیاری از وظایف داده ای که هر روز با آنها روبرو می شوید، استفاده کنید.
دانش ا،ل خود را با Pyt،n، Tableau، R و ابزارهای دیگر ،یب کنید و کاری وجود ندارد که نتو،د انجام دهید.
اگر قبلاً با داده ها کار نکرده اید، متوجه خواهید شد که ا،ل کمی منحنی یادگیری دارد، اما می تو،د از همان ابتدا از آن استفاده کنید. و به اندازه کافی انعطاف پذیر است که با رشد سایت شما، مقیاس و رشد کند.
چرا ا،ل برای وظایف سئو؟
در حالی که بسیاری از ابزارهای پولی می توانند به شما در انجام کارهای مشابه کمک کنند، ا،ل یک گزینه فوق العاده برای بهبود، ،یب یا جایگزینی آن ابزارها است.
- مقرون به صرفه است و با طیف وسیعی از ابزارهایی که قبلاً استفاده می کنید ارائه می شود.
- منابع و دوره های زیادی برای کمک به یادگیری شما وجود دارد.
- به راحتی حجم زیادی از داده ها را مدیریت می کند.
- مرتب سازی و حذف کپی – ویژگی که اغلب در صورت نیاز از بین می رود.
- ایجاد و مدیریت پایگاه داده با فرمول های ساده.
- داده ها به راحتی به ابزارهای دیگر منتقل می شود و برای کارهای دیگر در دسترس است.
- جداول محوری و نمودارهای هوشمند.
1. چند منبع داده را ،یب کنید
اغلب متوجه خواهید شد که مجبور هستید داده ها را از چندین منبع ادغام کنید.
این کار در Tableau، Pyt،n یا R بصری و سریع است، اما شما می تو،د همین کار را در ا،ل با استفاده از Power Query.
چند مرحله برای این فرآیند وجود دارد، اما آنقدرها هم که فکر می کنید پیچیده نیست – حتی اگر در کار با داده یا ا،ل تازه کار هستید.
Power Query کارهایی را به صورت خودکار و ساده انجام می دهد که به زمان و مهارت زیادی نیاز دارد.
و احتمالاً بهترین ویژگی ا،ل برای مشاغل و متخصصان سئو است.
کمی ،ره آور به نظر می رسد؟ نگران نباشید. چندین دوره و آموزش در یوتیوب برای شروع شما وجود دارد.
برای چه چیزی خوب است:
- گزارش های ساختمان
- تجزیه و تحلیل و داده های فروش.
- ،یب منابع داده برای شناسایی فرصت ها و به دست آوردن بینش.
2. پا،ازی داده ها
بیشتر وقت شما صرف آماده ، داده ها برای تجزیه و تحلیل از دست می رود. لازم نیست اینطور باشد.
لیست های بزرگ اغلب بزرگتر از آن چیزی هستند که باید باشند. با این حال، پیدا ، و حذف دستی همه موارد تکراری می تواند دردسر جدی باشد.
ا،ل می تواند این کار را فوراً برای شما انجام دهد. به سادگی به برگه “داده” بروید و روی “حذف موارد تکراری” کلیک کنید.
فضاهای ناخواسته و خطوط خالی باعث ،ابی بسیاری از وظایف، فرمول ها و آمار می شوند.
ا،ل به سادگی با رفتن به آنها را برای شما حذف می کند ویرایش > یافتن > رفتن به. «Special»، «Blanks» را انتخاب کنید و به Excel بگویید که چگونه باید آنها را مدیریت کند.
«تبدیل متن به ستونها» میتواند نجاتبخش باشد، به خصوص اگر دادههایی را دریافت کرده باشید که آدرسها یا نامها همگی در یک سلول هستند یا باید دامنهها را از آدرسهای ایمیل است،اج کنید.
قابل اعتماد و متخصص داده > متن به ستون. سپس، مشخص کنید که چه چیزی برای جداکننده ها (کاما یا فاصله) استفاده شود و نتایج را پیش نمایش کنید. وقتی آماده شدید، روی «بعدی» کلیک کنید، مقصدی را انتخاب کنید و روی «پایان» کلیک کنید.
زمان استفاده از آن:
- تحلیل داده ها.
- پردازش داده ها.
- پردازش و تمیز ، پایگاه داده های سرب.
- کار با هر داده
3. Power Excel با ابزارهای افزودنی
برخی از کارهای پیچیده تر، مانند ،یدن، نیاز به کمی دانش کدنویسی دارند.
با این حال، اگر آن را در مجموعه مهارت خود ندارید، ابزارهایی وجود دارد که می تو،د دانلود کنید، با ابزارهای دیگر ادغام کنید و به آن اضافه کنید.
SEOTools ابزارهای سئو، ادغام، اتصال دهنده ها، ،کبوت ها و چندین ابزار دیگر را ارائه می دهد که سفارشی ، ا،ل و ایجاد پروژه های سفارشی را آسان می کند.
SEOGadget قدرت Moz، Grepwords و Majestic را به ا،ل می آورد.
تجزیه و تحلیل ToolPak برای تجزیه و تحلیل داده های جدی است. این افزونه آمارهای عمیق را بهبود میبخشد و خودکار میکند و برای پیشبینی، روند، تحلیل رگرسیون و کارهای پیچیدهتر تجزیه و تحلیل دادهها که ممکن است در R یا Pyt،n انجام دهید، عالی است.
زمان استفاده از آن:
- گزارش نویسی.
- تجزیه و تحلیل منظم داده ها
- ارائه ها
- ادغام و هماهنگی با سایر تیم ها.
4. اینفوگرافیک ها و نمودارها
داده ها بی فایده هستند اگر نتو،د آن را درک کنید.
در واقع، تجسم داده ها و داستان سرایی احتمالاً برخی از مهم ترین مهارت هایی هستند که می تو،د داشته باشید. اینجاست که ابزارهایی مانند Power Query و PivotTables وارد می شوند.
جداول محوری که درست در ا،ل تعبیه شده اند، ابزار ارزشمند دیگری هستند که برای این منظور در اختیار دارید.
با این حال، به جای ایجاد یک ج، محوری مستقیم و یک نمودار مرتبط، ابتدا با ایجاد یک «الگوی» اصلی که میتو،د آن را در صورت نیاز تکرار کنید و متن، با نیاز خود تنظیم کنید، چند مرحله را برای خود ذخیره کنید.
با این حال، در بسیاری از موارد، باید با تاریخ ها یا بخش هایی از داده ها کار کنید. برای این کار، میخواهید اسپلایکرها و ج،های زم، را وارد کنید.
- برای ت،یم داده ها به بخش ها: ج، محوری را انتخاب کرده و به ابزارهای PivotTable > Analyze > Filter > Insert Slicer. سپس، به سادگی نحوه ت،یم بندی محتوا را وارد کنید (مثلاً بر اساس محصول یا موضوع).
- برای استفاده از ج، زم،: روی گزینه pivot table’s tools کلیک کنید، به Analyze > Filter > Insert Timeline. پس از رسیدن به آنجا، میتو،د آنچه را که میخواهید استفاده کنید، سبک آن را انتخاب کنید، زیرنویس اضافه کنید و موارد دیگر.
اگر قبلاً از PivotTables ا،ل استفاده نکرده اید، یک آموزش کوتاه در کمترین زمان ممکن شما را در مسیر تجزیه و تحلیل داده ها قرار می دهد.
هنوز کمی بیشتر می خواهید؟ با ارتقای بازی تجسم داده خود با افزونه هایی مانند، گزارش ها، رسانه های اجتماعی و به روز رس، های خود را حتی بهتر کنید نمودار افراد.
زمان استفاده از آن:
- گزارش نویسی.
- به روز رس، روزانه.
- تجزیه و تحلیل داده های سطحی
- همکاری و ادغام تیمی
5. خودکارسازی وظایف مش، با ماکروها
سئو، به ویژه سئو آژانس، پر از کارهای تکراری مانند گزارش هفتگی است که زمان زیادی از شما می گیرد. ماکروهای ا،ل جواب می دهند. و استفاده از آنها واقعا آسان است.
در زیر تب “View” روی “Macros” و “Record Macro” کلیک کنید.
جزئیات را پر کنید.
ماکرو اکنون در حال ضبط است. بنابراین، به سادگی مراحلی را که میخواهید خودکار کنید، طی کنید. و وقتی کارتان تمام شد، به نوار برگردید و ضبط را متوقف کنید.
هنگامی که برای اجرای اتوماسیون آماده شدید، به دکمه ماکرو در نوار بروید، روی “View Macros” کلیک کنید و ماکرو مورد نظر را از لیست انتخاب کنید.
اگر ماکروهایی دارید که بیشتر از بقیه از آنها استفاده می کنید، می تو،د آنها را به نوار ابزار دسترسی سریع اضافه کنید.
زمان استفاده از آن:
- مرتب سازی.
- مح،ات.
- فرمت مجدد داده ها
- تنظیم اسناد سایت جدید یا صفحات جدید برای گزارش.
6. به راحتی فیدها و داده ها را به ا،ل وارد کنید
اگر از Google Alerts استفاده میکنید یا مکرراً منتشر میکنید، وارد ، خودکار فیدها به ا،ل میتواند صرفهجویی زیادی در زمان داشته باشد.
برای شروع، به سادگی آدرس فید RSS را بگیرید. (یا یک هشدار برای Google Alerts ایجاد کنید و آنها را به ،وان فید RSS تحویل دهید.)
سپس، به Google Sheets بروید و از تابع IMPORTFEED استفاده کنید تا بهروزرس،ها را مستقیماً در یک صفحه گسترده بیاورید.
همچنین میتو،د اطلاعات را به ستونهای جداگانه اضافه کنید.
از اینجا میتو،د بهطور منظم دادهها را دانلود و وارد ا،ل کنید، آنها را با سایر دادههای مرتبط ،یب کنید، یا آنها را در داشبوردهای سفارشی خود ادغام کنید.
اگر به چیزی کمی خودکارتر نیاز دارید، استفاده کنید اسکریپت Google Apps یا یکی از افزونه های موجود برای خودکارسازی فرآیند.
اطلاعات کمی بیشتر پشت گزارشات خود می خواهید؟ همچنین میتو،د نتایج جستجوی Google را ،اشیده و به ا،ل وارد کنید.
7. تحلیل بک لینک
برای تجزیه و تحلیل بک لینک ها با ا،ل، داده های بک لینک را با ابزارهایی مانند Ahrefs، Majestic یا Google Search Console جمع آوری کنید.
سپس، آن را به ا،ل وارد کنید و از آن برای تجزیه و تحلیل بک لینک های خود به چند روش استفاده کنید:
- چه ،ی به شما لینک می دهد: از ابزارهای مرتبسازی و فیلتر ا،ل برای فیلتر ، دادهها استفاده کنید و از تابع IF استفاده کنید: IF(logic, true_value,[false_value]) برای مرتب سازی و شناسایی دامنه های پیوند دهنده به شما.
- افراد به چه چیزی پیوند می دهند: برای مشاهده متن لنگر که اغلب برای بک لینک های شما استفاده می شود (با استفاده از فرکانس/تعداد) مرتب کنید و فیلتر کنید.
- چه زم، افراد به شما لینک دادند: داده ها را بر اساس تاریخ سازماندهی کنید تا ببینید لینک های شما چقدر قدیمی هستند و ا،ر بک لینک های شما چه زم، به دست آمده اند.
با ،یب بک لینک و داده های فروش یا تبدیل، روندها یا ال،ا را در پروفایل های بک لینک خود با جداول محوری، گروه ها، نمودارها و نمودارها پیدا کنید.
داده های خاص را بر اساس شرایط خاص با قالب بندی شرطی برجسته کنید. این باعث میشود بک لینکها از وبسایتهای معتبر یا بکلینکهایی با متن لنگر خاص به راحتی شناسایی شوند.
خلاصه
بسیاری از مردم ا،ل را نادیده میگیرند، زیرا فکر میکنند این ا،ل خیلی ابتدایی است و نمیتوان از آن استفاده زیادی کرد. یا یادگیری آن خیلی ترسناک یا ،ره آور به نظر می رسد.
اما ،، از ما که از آن استفاده میکنیم، مید،م که چقدر میتواند قدرتمند باشد و امکانات نامحدودی که ارائه میکند.
امیدواریم این نکات به شما کمک کند تا استراتژیهای بهتری ایجاد کنید، فرصتهای جدید را بیابید و داستان خود را با گزارشها و داشبوردهای بهتر بیان کنید.
تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو
var s_trigger_pixel_load = false; function s_trigger_pixel(){ if( !s_trigger_pixel_load ){ striggerEvent( 'load2' ); console.log('s_trigger_pix'); } s_trigger_pixel_load = true; } window.addEventListener( 'cmpready', s_trigger_pixel, false);
window.addEventListener( 'load2', function() {
if( sopp != 'yes' && !ss_u ){
!function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMet،d? n.callMet،d.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window,do،ent,'script', '
if( typeof sopp !== "undefined" && sopp === 'yes' ){ fbq('dataProcessingOptions', ['LDU'], 1, 1000); }else{ fbq('dataProcessingOptions', []); }
fbq('init', '1321385257908563');
fbq('track', 'PageView');
fbq('trackSingle', '1321385257908563', 'ViewContent', { content_name: 'using-excel-for-seo-7-essential-tips-tricks', content_category: 'seo di،al-marketing-tools' }); } });
منبع: https://www.searchenginejournal.com/seo-tools/using-excel-for-seo-7-essential-tips-tricks/