فایل Robots txt چیست به همراه تگ ربات های جدید گوگل 2022

دستور سایت مپ(نقشه سایت) برای معرفی کردن نقشه سایت (سایت مپ) به کراولر ها کاربرد دارد. نقشه سایت یک فایل XML است که شامل لیستی از تمام صفحات وب سایت شما و همچنین متادیتاها می باشد (متادیتا شامل اطلاعاتی است که به هر URL منسوب می شود). فایل txt کار می کند، نقشه سایت به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا در فهرستی از تمام صفحات وب سایت شما در یک مکان بخزند. فایل robots.txt به گوگل، بینگ و دیگر روبات ها می گوید که به کدام صفحات در یک وب سایت دسترسی ندارند. در صورتی که شما از این فایل در برخی از صفحات در طراحی سایت خود استفاده کنید، موتور های جستجو آن صفحات را به اصطلاح crawl (خزیدن) نمی کنند و امکان دارد URL آن صفحات را در ایندکس خود ثبت نکنند. دلیل دیگر استفاده از فایل robots.txt زمانی است که می خواهید رباتهای گوگل را از ایندکس یک مقاله یا صفحه خاصی از وب سایت خود مسدود کنید.

در سئورب، مقالات آموزشی سئو و بررسی و تحلیل برخی از سایت ها را از نظر سئو انجام می‌دهیم. ما با سئورب، سایتی که در زمینه آموزش سئو است، از سال 96 کار خودمان رو شروع کردیم. سرعت صفحه چیست؟ سرعت صفحه ابزاریست که نشان می­دهد محتوای شما با چه سرعتی در… اگر مطمئن نیستید که Robots.txt را دارید یا نه می‌توانید به سادگی در انتهای آدرس سایت خود یک Robots.txt را تایپ کنید تا مشخص شود که سایت شما دارای این فایل است یا خیر. فقط کافی است در انتهای آدرس یک سایت کلمه Robots.txt را قرار دهید تا این فایل را برای شما نشان دهد. برخی از بدافزارها مانند ربات‌های مخرب txt را نادیده می‌گیرند.

  • در مرحله دوم، بعد از اینکه مشخص کردیم دقیقا با چه رباتی طرف هستیم، حالا باید مشخص کنیم که محدودیت‌های این ربات چیست و چه صفحات و منابعی از وبسایت شما را نباید بررسی کند.
  • Robots.txt نحوه خزیدن در صفحات مختلف وب‌سایت را به ربات‌ها اعلام می‌کند در حالی که متا ربات و ربات X رفتارهای یک صفحه یا محتویات یک صفحه را به ربات‌های خزنده اعلام می‌کنند.
  • وارد هاست خود که شدید روی File Manger کلیک کرده و وارد پوشه Public_html شوید.
  • برای مثال می توانید به ربات های گوگل بگویید که کدام صفحات سایت شما را ایندکس کنند و در نتایج گوگل نمایش دهند و کدام صفحات را در نتایج گوگل نمایش ندهند و ایندکس نکنند.
  • نهایی را بزنید تا به گوگل اطلاع دهید که فایل مورد نظر بروزرسانی شده است.

Robots.txt بیشتر شبیه به پیشنهادات است تا قوانین شکست ناپذیر برای ربات ها. صفحات شما همچنان می توانند به صورت فهرست شده در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی انتخاب شده قرار گیرند. بسیاری از موتورهای جستجو به دستور العمل های این فایل توجه می کنند. در پایان اگر سوالی در خصوص فایل robots.txt و مسائل مرتبط با آن دارید حتما مطرح کنید و به غنی‌تر شدن محتوای این مقاله کمک کنید.

چگونه یک فایل robots.txt ایجاد کنیم؟

این محصول در حقیقت پکیجی شامل ربات های متعدد، آموزش‌ها و ابزارهای لازم برای ارتقاء سئو سایت شما می‌باشد. ربات های این پکیج دارای امکان بی نظیری حل کپچای گوگل (من ربات نیستم) هستند. همچنین این پکیج دارای تضمین 100% پنالتی نـشدن و ثبت قطعی تک تک بازدیدها در گوگل کنسول و گوگل آنالیتیکس نیز می‌باشد.

این موضع بیشتر در مورد پایشگرهای غیر موجه مانند ربات های یابنده ایمیل ها برقرار است. همیشه بهتر است پس از ساخت فایل robots.txt آن را تست نموده از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنید. ابزارهای بسیار زیادی برای تست فایل robots.txt وجود دارند اما استفاده از ابزار Google Search Console را برای این کار توصیه می‌کنیم.

جمع بندی

دسترسی موتورهای جستجو به این صفحات یا فایل‌ها را محدود کرد. وقتی صحبت از URL های واقعی در فایل Robots.txt می‌شود، آدرس‌ها و دستورهای کاملاً پیچیده‌ای در این فایل استفاده می‌شوند. با این حال امکان تطبیق الگو برای طیف وسیعی از URL ها وجود دارد. موتور جست‌وجوهای گوگل و بینگ هردو از یک الگوی منظم برای بررسی URL ها در این فایل استفاده می‌کنند. این کد در فایل Robots.txt به این معنی است که ربات‌ها به هیچ محتوایی که در پوشه ذکرشده قرار دارد، دسترسی ندارند. دقت داشته باشید که اگر هیچ ناحیه‌ای در سایت شما وجود ندارد که بخواهید دسترسی عامل کاربر به آن را کنترل کنید، ممکن است اصلاً به فایل robots.txt نیاز نداشته باشید.

صندلی خودتان را سفت بچسبید که میخواهیم با روش های هیجان انگیزی آشنایتان کنیم. همانطور که گفتیم ربات موتورهای جستجو زیاد هستند، پس باید برای آنها مشخص کنید کدام یک حق دارند به سایت شما سر بزنند و کدام یک حقی برای دیدن سایت ندارند. احتمالاً میدانید که در ابعاد بین المللی، نرم افزار ما، یکی از بهترین نرم افزارهای شبیه ساز حرکت دست انسان میباشد که حتی قادر است لرزش دست انسان را نیز شبیه سازی کند. شاید تکّیه کردن به این توانمندی برای پنالتی نـشدن کافی باشد اما برای نتیجه گرفتن ربات ارتقاء سئو کافی نیست!

امکان دارد هر کدام از ربات‌ها دستورات را به شکل متفاوتی درک کند. یعنی امکان دارد دو ربات متعلق به یک موتور جستجو یا هر سرویسی، یکی از دستورات پیروی کند و دیگری پیروی نکند. مدیریت ترافیک ربات‌ها از این جهت اهمیت دارد که سرور میزبان وبسایت شما برای پردازش و بارگذاری صفحات برای ربات‌ها مشغول نشود. از طرف دیگر، اکثر سرورها یا میزبان‌های وبسایت از نظر پنهای باند و ترافیک محدودیت دارند؛ به همین دلیل مصرف ترافیک برای ربات‌ها مقرون به صرفه نیست.