فایل Robots txt چیست و چه کاربردی در سئوی سایت دارد؟

صفحه overview در پنل سرچ کنسولاز بخش Web tools گزینه Testing Tools را انتخاب کرده تا خطاها و هشدارهای احتمالی را به شما نشان دهد. احراز هویت در سرچ کنسولجندین روش برای احراز هویت وجود دارد که بتوانید تا مالکیت خود را ثابت کنید. این یکی ازبهترین برنامه هاوپرکاربرترین برنامه هایی هست که تاالان باهاش کار کردم وپشتیبانی بسیارقوی منوحمایت کردندوازتمام… دستتون دردنکنه وتشکرازراهنمایی های خوبتون چشم تمام مواردروکه گفتین انجام میدم تاسایت خوب رنک بگیره.ممنون میشم اگه… متشکرم ازتیم خلاق ومبتکر کاربرمجازی،که بااجرایی کردن این ایده بسیارعالی فعالیت های وقت گیرانسانی رابه فعالیت رباتیک تغییر… خداقوت به مجموعه فوق العاده کاربرمجازی بااینکه سالهاست بواسطه شغلم بامجموعه های مختلف درارتباطم میتونم به جرات بگم…

  • به طور کلی شما می توانید به دو روش نقشه سایتتان را به گوگل معرفی کنید؛ برای این کار می توانید از سرچ کنسول یا فایل robots.txt استفاده کنید.
  • از آنجاییکه ممکن است توضیح این موارد (در قالب نوشتار) کمی طولانی باشد، نکات لازم را در قالب یک فایل صوتی (وُیس) برای شما تهیه کرده ایم…
  • فایل robots.txt به کنترل پایش صفحات وب سایت پرداخته، در حالی که متا robots و x-robots به مدیریت ایندکس صفحات سایت در موتورهای جستجو می پردازند.
  • موتورهای جستجو لینک‌های موجود در هر صفحه را دنبال می‌کنند و از سایت A به سایت B رفته و از سایت B به سایت C و این فرایند را به همین شکل ادامه می‌دهند.

خب، بیایید به موضوع اصلی خودمان یعنی فایل robots.txt برگردیم. به علاوه، اتفاقاتی که بر کل سایت تاثیر می‌گذارند مانند جا‌به‌جایی وب‌سایت، ممکن است میزان Crawl Demand را جهت ایندکس دوباره وب‌سایت بر روی آدرس جدید، افزایش دهند. صاحبان وبسایت و وبمسترها می‌توانند ورود ربات‌ها به وبسایت را از راه‌های مختلفی کنترل کنند.

از اینرو لزوما نیاز نخواهد بود که صفحات رسانه ای خود را به تنهایی مورد ایندکس گوگل قرار دهید. زیرا ممکن است این صفحات نخواهند که از دید گوگل ایندکس شوند. از اینرو اگر می‌خواهید صفحات مربوط به رسانه سایت شما ایندکس شوند، در چنین حالتی از یک تگ noindex در صفحات استفاده می شود.

و مهم نیست که در نهایت فایل robots.txt را چگونه و با چه روشی می سازید. این صفحات برای وب سایت شما ضروری هستند ولی نمی خواهید در گوگل فهرست بندی شوند. معمولا یکبار قوانین و محدودیت‌های فایل robot مشخص می‌شود و تا زمانی که محدودیت‌های این فایل مشکل ساز نشده‌اند نیازی به اصلاح و تغییر فایل robots.txt نیست. افزونه رنک مث هم که به تازگی به یکی از رقبای جدی پلاگین یواست تبدیل شده، برای ویرایش مستقیم فایل robots.txt بخشی را در نظر گرفته است. در این قسمت شما می‌توانید دو فایل اصلی و مهم robots.txt و htaccess.

۱۴ نکته که قبل از انتخاب قالب مناسب برای وردپرس باید به آن توجه کنید!

از طریق پروتکل Sitemaps، پیوندهای این نقشه‌های سایت را می‌توان در فایل robots.txt قرار داد. اگر فایل robots.txt حاوی هیچ دستورالعملی نباشد، به صورت پیشفرض برای خزنده‌ها اجازه برخی کنجکاوی در وب‌سایت را ارائه می‌دهد. یک ربات بد یا فایل robots.txt را نادیده می‌گیرد یا آن را پردازش می‌کند تا صفحات وب ممنوعه را پیدا کند. هنگامی که فایل robots.txt خود را آپلود و آزمایش کردید، خزنده های گوگل به طور خودکار فایل robots.txt شما را پیدا کرده و شروع به استفاده از آن می‌کنند. اگر فایل robots.txt خود را به‌روزرسانی کردید و باید در اسرع وقت نسخه ذخیره‌شده گوگل را بررسی کنید.

اضافه کردن دیدگاه

در این فایل با چند دستور ساده مشخص می‌کنیم که ربات اجازه بررسی کدام صفحه‌ها را دارد و کدام صفحه‌ها را نباید بررسی کند. برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا همانند وردپرس، به صورت خودکار اقدام به ایجاد فایل robots.txt می‌کنند. به این معنی که اگر شما به ریشه هاست سایت خودتان مراجعه کنید فایلی تحت عنوان robots.txt را پیدا نخواهید کرد. بلکه این فایل به صورت مجازی و خودکار توسط وردپرس ایجاد می‌شود. علاوه بر این، چون ربات‌های گوگل اجازه کش کردن محتوای داخل این صفحات را هم ندارند، این URLها به صورت زیر در صفحه نتایج گوگل ظاهر می‌شوند. به این ترتیب علارقم اینکه شما صراحتا در فایل ربات خود از گوگل خواسته‌اید که این صفحات را بررسی و ایندکس نکند، اما باز هم مشاهده می‌کنید که این صفحات در نتایج گوگل ظاهر می‌شوند.

برای خزیدن در بین وب‌سایت‌ها موتورهای جستجو از لینک‌های قرار داده شده در سایت‌ها استفاده می‌کنند. درنتیجه در داخل یک سایت چرخیده و از یک سایت به سایت دیگر لینک می‌شوند. درنهایت خزنده‌ها بین میلیاردها لینک و وب‌سایت می‌خزند و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند. فایل robots.txt بخشی از پروتکل حذف ربات‌ها است، گروهی از استانداردهای وب که نحوه خزیدن ربات‌ها در وب، دسترسی و فهرست‌بندی محتوا و ارائه آن محتوا به کاربران را تنظیم می‌کند.