فایل robots txt چیست؟ سئو اسمارت

با وجود دستور Disallow هنوز ممکن است گوگل صفحه شما را ایندکس کند. اگر می‌خواهید خیال‌تان برای ایندکس نشدن یک صفحه در گوگل راحت شود، از روش دیگری مانند رمز عبور محافظت شده یا دستورالعمل متنی noindex استفاده کنید. راه‌های مختلفی برای دسترسی به نقشه یک سایت وجود دارد که یکی از آن‌ها نوشتن آدرس سایت‌مپ در فایل robots.txt است. توجه داشته باشید این دستور فقط توسط Google ، Ask ، Bing و Yahoo پشتیبانی می‌شود. وباید در کل بشینم همه لینک هارو درست کنم و به صفحات درست خودشون ریدایرکت کنم بجز این فکری به ذهنم نمیرسه .

  • درعین سادگی تعریف واقعی یک نرم افزارتبلیغاتی حرفه ای می باشد،نهایت استفاده رابردیم مخصوصاازپشتیبانی24ساعته که…
  • از نظر فنی می توانید فایل robots.txt خود را در هر دایرکتوری اصلی سایت خود قرار دهید.
  • گاهی اوقات با بزرگ شدن فایل ربات لازم می‌شود که یادداشت‌هایی برای خودمان بگذاریم تا بعدا خیلی سریع‌تر متوجه کارهایی که قبلا انجام داده‌ایم شویم و ضریب خطا هم کاهش پیدا کند.
  • این فایل متنی شامل رشته متن هایی موسوم به “دستور” است که به ربات موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ می گوید چطور با سایت رفتار کنند.

گهگاه بررسی کنید تا مطمئن شوید که robots.txt در وب سایت شما یافت می شود. اینجا جایی است که شما با استفاده از فایل Robots.txt از خزیدن ربات های موتور های جستجو در این صفحات جلوگیری می کنید. حالا به راحتی می‌توانید محتوای فایل ربات خود را ویرایش کنید و بعد از انجام تغییرات بر روی گزینه ذخیره تغییرات کلیک کنید. اما در صورتی که این فایل را پیدا نکردید و در آدرس robots.txt/ هم با یک صفحه ناموجود رو به رو شدید، تنها کاری که لازم است انجام دهید، ایجاد یک فایل جدید با پسوند txt و آپلود آن بر روی ریشه اصلی وبسایت‌تان است. اگرچه گوگل صفحاتی که در فایل Robots.txt محدود شده‌اند را خزش و ایندکس نمی‌کند، اما ممکن است از سایر صفحات، لینک‌هایی به این صفحات محدود شده وجود داشته باشند که موجب ایندکس شدن این صفحات شوند.

چه دستوراتی در فایل robots.txt وجود دارد؟

حالا به کمک دستور User-agent می‌توانیم مشخص کنیم که دستورات ما دقیقا توسط چه رباتی باید اجرا شوند. همانطور که متوجه شدید، اگر فایل رباتی در کار نباشد، خزنده‌های موتور جستجو گوگل سرشان را می‌اندازند پایین و هرچیزی که جلو دستشان برسد را بررسی می‌کنند. در این مقاله به 10 روش برای بهینه سازی و سئو محتوای سایت خواهیم پرداخت که با رعایت آن‌ها می‌توانید ترافیک بیشتری را وبلاگ خود ایجاد کنید. همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم، ربات‌های موتورهای جستجو پررنگ‌ترین نقش ممکن برای معرفی کامل یک سایت به موتورهای جستجو را ایفا می‌کنند.

این تنها یکی از چندین روش های مورد استفاده از فایل robots.txt است. به این دلیل که گوگل خودش به راحتی می تواند کلیه صفحات مهم سایت را پیدا کرده بخزد و فهرست بندی نماید. با اینحال در سیستم مدیریت محتوا وردپرس به لطف پلاگین‌های مختلف که برای آن طراحی شده است، کار حتی از این هم راحت‌تر است. در این حالت یکی از راه حل‌های پیشنهادی گوگل، استفاده از تگ noindex در هدر صفحه مورد نظر است. اگر نسبت به این موضوع هیچ اطلاعاتی ندارید ویا علاقه‌مند آشنایی و درک بهتر موضوع فوق العاده مهم بودجه خزش هستید حتما مقاله “بودجه خزش سایت چیست” را با دقت مطالعه کنید. البته بهتر است برای اطمینان بیشتر و جلوگیری صددرصد از ایندکس اینگونه صفحات از تگ noindex هم استفاده کنیم که در جلوتر به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

۲. جلوگیری از نمایش صفحات یا فایل‌ها در نتایج جستجوی گوگل

اما اگر تعداد صفحات ایندکس شده دقیقا و یا تقریبا همان تعداد صفحاتی بود که انتظار دارید در داخل گوگل ایندکس شده باشند، نیازی به ساخت و یا تغییر فایل robot سایت خود ندارید. در این قسمت شما می‌توانید به صورت زنده تغییرات مورد نظرتان را در محتویات فایل robots.txt انجام دهید و سپس از طریق بخش پایینی بررسی کنید که آیا تغییرات انجام شده دقیقا همان چیزی هستند که به دنبال آن هستید یا خیر. بعد از انتخاب، صفحه‌ای باز می‌شود که در آن گوگل آخرین فایل ربات پیدا شده از سایت‌تان را به شما نمایش می‌دهد. در صورتی که از قبل به کمک این پلاگین یک فایل robots.txt هم برای سایت‌تان ایجاد نکرده باشید به صورت زیر به شما پیشنهاد ایجاد یک فایل جدید می‌دهد که باید بر روی آن کلیک کنید. درصورتی که شما اقدام به ایجاد یک فایل حقیقی به نام robots.txt در ریشه هاست سایت خودتان کنید، فایل ربات مجازی به صورت خودکار از کار می‌افتد و فایل حقیقی آپلود شده توسط شما جایگزین آن خواهد شد.

قیمت طراحی سایت با وردپرس

خیر ربات‌های بدافزارها به دنبال اطلاعات کلی از سایت‌ها مانند ایمیل‌های بخش Info هستند درنتیجه به صورت کامل Robots.txt را نادیده می‌گیرند و از دستورات آن پیروی نمی‌کنند. هدف این ربات‌های مخرب پیدا کردن ایمیل‌های شرکتی است تا هرزنامه و اسپم‌ها را به صورت انبوه برای این ایمیل‌ها ارسال کنند. گوگل به صورت رسمی اعلام کرده است که برخی از دستورات قرار داده شده در Robots.txt از تاریخ 1 سپتامبر 2019 به بعد کارایی ندارند و باید از دستورات جایگزین برای آن‌ها استفاده کرد. گوگل به صورت رسمی همچنان فایل Robots.txt مورد پشتیبانی قرار می‌دهد، اما برخی از دستورات این فایل را دیگر پشتیبانی نکرده و آن‌ها را نادیده می‌گیرد.

به تصویر فوق دقت کنید، واقعاً حتی برای خود بنده هم جالب است. در این فایل طبق گفته خودشان هیچ چیز را بلاک نکرده اند و به جستجوگرها این اجازه را داده اند تا به همه چیز دسترسی داشته باشند. کارشاس یوآست می گوید، ما حتی دایرکتوری wp-admin را هم بلاک نمی کنیم. فولدرهای حاوی فایل های CSS و جاوا اسکریپت مورد نیاز در وب سایت را بلاک نکنید. چرا که گوگل علاقه مند به مشاهده وب سایت به شکلیست که برای کاربران به نمایش در می آید. گوگل این گونه می تواند وب سایت را از دید موبایل فرندلی بودن بررسی نماید.