فایل Robots txt چیست؟ چه تاثیری بر سئو دارد؟ رادزاد

پس از فعال سازی، افزونه وردپرس نام برده سایت را بررسی کرده و خودکار مواردی که لازم است از دسترس موتورهای جستجو خارج شوند را Disallow می کند. همچنین اگر نقشه سایت خود را ساخته باشید، خودکار در فایل ربات سایت اضافه می شود. یکی از استانداردهای گوگل که در راهنمای موتور جستجوی این شرکت در یک فایل PDF در اختیار کاربران به صورت عمومی قرار گرفته، داشتن فایل ربات در سایت است. در واقع گوگل یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت را داشتن فایل ربات قلمداد می کند. در سرچ کنسول موتور جسجوی گوگل، مدیر سایت میتواند فایل ربات سایت خود را برای گوگل ارسال کند تا گوگل از آن استفاده کند.

  • این فایل به‌صورت اتوماتیک بر عملکرد سایت شما تأثیر می‌گذارد.
  • پیاده سازی آنها راحت تر است و احتمال وقوع فاجعه کمتر است (مانند مسدود شدن کل سایت شما).
  • حدود3 ماهه که ازکاربرمجازی استفاده میکنم.ازنحوه کارکردبدون عیب وایرادنرم افزارتاپشتیبانی عالی که همیشه انلاینندو…
  • درنتیجه در داخل یک سایت چرخیده و از یک سایت به سایت دیگر لینک می‌شوند.
  • زیرا کسب رتبه در کلمات کلیدی پُر رقابت تنها به ورودی گرفتن از گوگل وابسته نیست و به عواملی نظیر اعتبار دامنه، اعتبار صفحه، بک لینک‌ها و عوامل متعدد دیگر بستگی دارد.

درکل robots.txt به شما این امکان را می‌دهد که دسترسی ربات‌ها به بخش‌هایی از وب‌سایت خود را ممنوع کنید، به‌خصوص اگر قسمتی از صفحه شما خصوصی باشد یا اگر محتوا برای موتورهای جستجو ضروری نباشد. مثال‌های ذکر شده با هم به‌عنوان یک فایل robots.txt کامل در نظر گرفته می‌شوند؛ اگرچه یک فایل ربات می‌تواند حاوی چندین خط از عوامل و دستورالعمل‌های کاربر باشد (به‌عنوان‌مثال، غیرمجاز، اجازه، تأخیر خزیدن و غیره). همچنین با داشتن یک فایل robots.txt به مدیریت فعالیت‌های این خزنده‌های وب کمک می‌کنید تا بر سرور وب میزبان وب‌سایت مالیات اضافه نکنند، یا صفحاتی که برای نمایش عمومی نیستند فهرست‌بندی نکنند.

اگر فایل حاوی قاعده‌ای باشد که برای بیش از یک کاربر عامل اعمال می‌شود، خزنده فقط به خاص‌ترین گروه دستورالعمل‌ها توجه می‌کند. هنگامی که یک برنامه، اتصال به یک وب سرور را آغاز می‌کند (خواه یک ربات باشد یا یک مرورگر وب استاندارد)، اطلاعات اولیه هویت خود را از طریق یک هدر HTTP به نام “user-agent” ارائه می‌دهد که منظور همان عامل کاربر است. Robot یک برنامه کامپیوتری خودکار است که با وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها تعامل دارد.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید افزونه‌هایی برای این کار وجود دارد و در غیر اینصورت باید از طراحی وبسایت خود بخواهید که امکاناتی برای افزودن این کد‌ها یا دستورات در قسمت هد هر صفحه فراهم کند. از روش‌های ساده و آسانی که می‌توانید برای بهبود و بهینه‌سازی سایت کمک بگیرید از طریق بهینه سازی فایل Robot.txt صورت می‌گیرد. در ادامه مقاله با ساخت فایل robots.txt بیشتر آشنا خواهید شد.

اگر ربات‌ها را کنترل نکنید، سرور هاست سایت شما درگیر ربات‌هایی می‌شود که فایده‌ای برای سایت‌تان ندارند. در حال حاضر سئو و بهینه‌سازی سایت از جمله موارد مهمی است که به وبسایت شما کمک می‌کند تا در نتایج جستجوی گوگل جایگاه بهتری داشته باشد. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانید رضایت بازدیدکنندگان را جلب و نیاز آن‌ها را برآورده کنید که این کار باعث افزایش ترافیک سایت، افزایش نرخ تبدیل، افزایش فروش محصولات و خدمات می‌شود. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه بهینه سازی فایل Robot.txt را به شما آموزش دهیم. فایل ربات robots.txt حاوی دستورالعمل‌هایی است که برای موتورهای جستجو مشخص می‌کند اجازه دسترسی به کدام بخش‌های وبسایت را دارند و دسترسی به کدام بخش‌ها برای آن‌ها مجاز نیست. اغلب موتورهای جستجوی شناخته‌شده نظیر گوگل، بینگ و یاهو از فایل ربات پشتیبانی می‌کنند و محتویات موجود در آن را بررسی می‌کنند.

دسترسی سریع

چنانچه فایلی با این عنوان مشاهده نکردید مطابق تصویر زیر می-توانید با کلیک راست بر روی گزینه Create new file کلیک کرده و نام robots.txt را برای آن انتخاب کنید. ما در این سایت به صاحبان مشاغل آنلاین کمک می کنیم تا با بهینه سازی کامل وب سایت برای کاربران و موتورهای جستجوگر، کسب و کار خود را به افراد بیشتری معرفی کنند و به فروش و درآمد بالایی برسند. به هر حال، این افزونه در بخشی از ابزارهای خود این امکان را فراهم کرده تا بتوانید نقشه سایت خود را بسازید، ایندکس را کنترل کنید یا اینکه یک فایل ربات robots.txt بسازید. برای اینکار کافیست وارد “پیشخوان وردپرس” شده، روی “تنظیمات افزونه” کلیک کرده و “ابزارها” را انتخاب کنید. فایل ربات یک فایل متنی با ساختار txt ساده است، که دقیقا در ریشه root هاست سایت قرار گرفته و برای تمام موتورهای جستجو و کاربران بازدید کننده دارای دسترسی مجاز است.

وب‌سایت فروشگاهی چه امکاناتی باید داشته باشد؟

لازم به ذکر است که این مورد برای سایت های کم بازدید، تاثیر کمتری دارد. اما به هر جهت سایت هایی که باید روزانه ترافیک زیادی را هندل کنند، با اضافه شدن حجم زیادی از ربات ها نیز، دچار مشکل خواهند شد. به همین جهت است که سئوکاران برای بهبود سرعت سایت، دسترسی ربات ها را محدود می کنند. در واقع با این کار اجازه بررسی برخی از بخش های سایت که از نظر سئو اهمیت کمتری دارند را به ربات ها نمی دهند. پیش از آنکه برای ساخت فایل robots.txt اقدام کنید، اطمینان حاصل کنید که چنین فایلی وجود ندارد؛ برای این کار کافیست آدرس /robots.txt را سرچ کنید. درود زیادی شلوغ شده توی سایت ما سرچ کنید ساخت فایل ربات آموزشش هست یه فایل ساده باید بسازید.

تاثیر فایل Robots.txt

درصورتی که از افزونه یواست برای سئو سایت وردپرسی خود استفاده می‌کنید، این افزونه برای مدیریت و ویرایش فایل ربات سایت‌تان یک بخش ویژه را در نظر گرفته است. همانطور که گفتیم فایل ربات سایت یک استاندارد همگانی برای مشخص کردن محدودیت‌های خزیدن ربات‌های مختلف در سطح وب است، بنابراین انتظار می‌رود که از دستورات استاندارد و همگانی هم برای این فایل استفاده کنیم. به کمک فایل robots.txt می‌توانیم دقیقا مشخص کنیم که کدام یک از این ربات‌ها به کدام بخش‌های سایت اجازه دسترسی دارند و کدام یک باید دارای محدودیت‌هایی برای بررسی سایت‌مان باشند.

به این معنی که تعداد مشخصی صفحه را در یک نشست معین بررسی می کنند. اگر پس از پایان نشست هنوز تعداد صفحه باقی مانده بود، دوباره در نشستی دیگر این کار را به پایان می رسانند. همانطور که میدانید در یک سایت صفحات بی شماری وجود دارد که لزوما همه این صفحات برای ما ارزشمند نیستند. ربات های گوگل نیز بطور پیشرفض وظیفه دارند تمامی صفحات سایت را بررسی کنند. زمانی که محدودیتی برای خزش و کراول صفحات توسط ربات های گوگل تعریف نکنیم، قطعا در ایندکس سایت و بررسی صفحات مهم سایت توسط ربات های گوگل با مشکل مواجه می شویم.

برخی از سایت‌ها بزرگ‌تر هستند، برخی دیگر از اختیارات زیادی برخوردارند، بنابراین از Googlebot کمک هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. استفاده از فایل robots.txt برای تمام سایت‌های متوسط و بزرگ تقریبا اجتناب ناپذیر است. اما در برخی سایت‌های کوچک با تعداد صفحه‌های محدود، می‌توان در مواردی حتی قید این فایل را هم زد و به موتورهای جستجو اجازه داد تا تمام صفحات را بررسی کنند. برخلاف ربات‌های موتور جستجو گوگل، برخی از موتورهای جستجو دستورات موجود در فایل robots.txt را نادیده می‌گیرند. اما نباید فراموش کنید که اگرچه می‌توان سایت مپ در داخل فایل ربات سایت به ربات‌های موتور جستجو گوگل معرفی کرد اما این روش بهترین روش معرفی سایت مپ به ربات‌های گوگل نیست.