فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت-سئو خاکستری

یکی از نکات قابل توجه در ایجاد این فایل، ایجاد نام فایل با حروف کوچک است. به ویژه در سیستم عامل لینوکس اگر برخی از حروف فایل بزرگ باشند، موتور جستجو امکان دریافت فایل را نخواهد داشت. طراحی سایت آرایشگاهی یا طراحی سایت سالن زیبایی مقوله‌ای است که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است و دلیل آن نیاز آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی به ارائه خدمات در قالبی جدید و نوآورانه است. اگر قصد طراحی سایت سالن زیبایی خود را دارید و کیفیت و قیمت طراحی سایت سالن زیبایی آن برای شما مهم است با مشاوران ما در مه‌ویژن تماس بگیرید. دریافت آپدیت های ربات افزایش ورودی گوگل ما در سال اول رایگان بوده و در سالهای بعدی، تمدید سالانه، فقط با پرداخت 20% قیمت (به روز) پکیج انجام خواهد شد. خیر .در اینصورت نیازی به معرفی نقشه سایت به گوگل با این فایل نیست ولی در هر صورت باید این فایل موجود باشد.

  • پیکربندی صحیح فایل robots.txt یکی از اقدامات اساسی در بهینه سازی بودجه خزش و سئو سایت است.
  • ممنون اززمانی که میزاریداین پشتیبانی خوبتون خیلی آدم مشتاق میکنه که محصولات دیگتونم تهیه واستفاده کنیم…
  • برای افزودن این کدها یا باید مستقیم کدهای HTML صفحه را ویرایش کنید یا این که از را‌های دیگری مثل افزونه‌ها برای نوایندکس کردن استفاده کنید.
  • دستور Disallow را می توان به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد که چندین مورد از آنها در مثال بالا نمایش داده شده است.
  • با این تکنیک شما می توانید آدرس صفحات را از دید کاربر و موتور جستجو مخفی نگه دارید.

لزوم استفاده از فایل Robots.txt خصوصا در سایت های فروشگاهی که تعداد صفحات بی شماری دارند، اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند. تا‌به‌حال به این فکر کرده‌اید که مطالب قدیمی و بی‌کیفیت وب‌سایت‌تان که به ظاهر هیچ ارزش سئویی ندارد و گوگل هیچ اعتباری برای آن قائل نیست، می‌تواند به رنکینگ سایت‌ شما صدمه بزند؟! این نوشته را بخوانید تا ببینید با این‌گونه نوشته‌ چه باید کرد. بروزرسانی‌های پیاپی این فایل اگرچه در روند فعالیت سایت شما به ظاهر تأثیر زیادی نخواهد گذاشت، اما می‌تواند منجر به پیچیده شدن فرآیند دسترسی خزندگان و ربات‌ها به سایت شما شود. شناخته می‌شوند را مدیریت کرده و آدرس آن‌ها را مخفی کنید تا کاربران به نوعی مجبور به کلیک روی آن‌ها شوند.

ساخت فایل ربات (Robots.txt Generator)

شاید تکّیه کردن به این توانمندی برای پنالتی نـشدن کافی باشد اما برای نتیجه گرفتن ربات ارتقاء سئو کافی نیست! گوگل سوابق بازدیدهای سایت شما را بر اساس ip، عباراتی که جستجو می شوند، زمان بین بازدیدها و دیگر پارامترهای مشابه، مورد بررسی قرار می دهد. لذا لازم است خودتان روی این موارد مدیریت داشته و ربات را به گونه ای تنظیم کنید که بهترین نتیجه را برای شما حاصل کند. از آنجاییکه ممکن است توضیح این موارد (در قالب نوشتار) کمی طولانی باشد، نکات لازم را در قالب یک فایل صوتی (وُیس) برای شما تهیه کرده ایم… User-agent ربات‌های خزنده به ادمین‌های سایت کمک می‌کنند تا انواع ربات‌های خزنده در حال بررسی سایت را بشناسند. در فایل robots.txt شما قادر خواهید بود تا برای ربات‌های مختلف، دستورالعمل‌های مختلفی صادر کنید.

نکات مهم فایل robots.txt در رابطه با سئو

این قضیه از الگوریتم پاندای گوگل شروع شد و به راحتی می توان به آن اشاره کرد که هرگز فایل های سی اس اس یا جاوا اسکریپت شما را مورد بررسی قرار ندهد. اگر از افزونه یوآست در سئوی وب سایت وردپرسی خود استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم به نوشته نحوه افزودن کلمه کلیدی و توضیحات متا در وردپرس نیز نگاهی بیاندازید. کلیه سایت‌ها برای ایندکس شدن توسط موتورهای جستجوی به فایل robots.txt نیاز دارند. اگر سایت وردپرسی شما دارای فایل robots.txt نباشد، موتورهای جستجو تمام وبسایت شما را پیمایش و فهرست می‌کنند که در این صورت نمی‌توانید به موتورهای جستجو دستور دهید که نباید کدام صفحات و فایل‌ها را پیمایش کنند. موتور جستجو قبل از آنکه وارد سایتی شود، ابتدا فایل robots.txt را از سرور درخواست می کند تا از تمام محدودیت های پیش روی خود در آن سایت آگاه شود. استفاده از فایل robots.txt در افزایش سئو و بهینه سازی سایت کاربرد فراوانی دارد با این فایل می توانید ربات یا crawler های موتور جستجو را کنترل کنید که به کدام شاخه یا فایل ها دسترسی داشته، یا نداشته باشند.

در حقیقت این امکان را فراهم می کنیم که صفحات اصلی در ساختار سایت بیشتر مورد توجه گوگل بوده و بررسی شوند. است که با کمک آن و درج دستورات تحت وب می‌توان کارهای مختلفی از جمله ایجاد دسترسی یا محدودسازی ربات موتورهای جستجو را انجام داد. همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم، ربات‌های موتورهای جستجو پررنگ‌ترین نقش ممکن برای معرفی کامل یک سایت به موتورهای جستجو را ایفا می‌کنند. گوگل به عنوان بزرگترین مرجع و گسترده‌ترین شبکه در این زمینه، ربات‌های اختصاصی و عمومی زیادی گسترش داده است. وب‌مسترهای موفق همواره عملکرد و تغییرات این ربات‌ها را دنبال کرده و مطابق با استانداردهای آنان پیشروی می‌کنند. اگر نیاز به مشاوره و رفع مشکلات سایت وردپرسی خود داشتید می توانید با کارشناسان یاس وب تماس گرفته و از خدمات سئو و بهینه سازی و خدمات پشتیبانی سایت استفاده کنید.

تیم ما تمامی موارد و مشکلات سایت شما را بررسی کرده و راه حل هایی در جهت پیشرفت سئو و توسعه سایت شما ارائه خواهد داد. حالا که با مهم‌ترین دستورات مورد نیاز در فایل robots آشنا شدید، بد نیست نکاتی را یادآور شویم که خیلی از وبمستران به اشتباه انجام می‌دهند و همین اشتباهات کوچک اتفاقات خیلی بدی را در سئو سایت آن‌ها رقم می‌زند. برای جلوگیری از دسترسی ربات‌ها چند راه مختلف وجود داره که در انتهای مقاله توضیح دادیم. می‌تونید از سرچ کنسول دوباره درخواست ایندکس بدید، نقشه سایت رو دوباره بررسی و آپلود کنید. مثلاً می‌توانید بررسی کنید آیا ربات مخصوص تصاویر گوگل به یک صفحه خاص دسترسی دارد یا نه. امکان به همان صفحه اجازه دسترسی ربات وب را داده باشید اما ربات تصاویر مجاز به دریافت تصاویر و نمایش آن در نتایج جستجو نباشد.

و در روش Domain نیز کافیست آدرس سایت خود را بدون پیشوند Hamyarwp.com وارد کنید. پس از وارد کردن آدرس سایت کد موجود در صفحه را کپی کرده و در بخش DNS manager هاست خود اضافه نمایید. در این صفحه می‌توانید با انتخاب دکمه Add Ruleقوانین سفارشی خود را برای بهبود سایت به فایل robots.txt اضافه کنید.

چرا که وردپرس این قابلیت را دارد که در به کارگیری از متا تگ ربات ها عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. اگر تعداد صفحات ایندکس شده چیزی فراتر از تصور و انتظارتان بود در این حالت احتمالا به یک فایل robots.txt با قوانین و محدودیت‌های مشخص نیاز دارید. اگر صاحب یک وبسایت کوچک با تعداد صفحات کمی هستید، با مراجعه به سرچ کنسول وبسایت‌تان می‌توانید تعداد صفحاتی از سایت‌تان که توسط گوگل ایندکس شده‌اند را در بخش Coverage مشاهده کنید. همچنین بهتر است دستورالعمل‌های هر موتور جستجو را بخوانید تا مطمئن شوید دستوراتی که می‌نویسید برای همه موتورهای جستجو کار می‌کنند.

اگر نمی توانید به ریشه وب سایت خود دسترسی پیدا کنید، از یک روش مسدودسازی جایگزین مانند متا تگ‌ها استفاده کنید. پروتکل سایت مپ (نقشه سایت) به ربات‌ها کمک می کند تا بدانند چه چیزی را در خزیدن خود در یک وب سایت قرار دهند. گاهی اوقات به جای فهرست کردن همه فایل‌ها به صورت جداگانه، مسدود کردن چندین صفحه به طور همزمان کارآمدتر است. اگر همه آنها در یک بخش از وب سایت باشند، یک فایل robots.txt می‌تواند دایرکتوری حاوی آنها را مسدود کند. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.