فایل robots txt چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ 2022-سئو خاکستری

برای کاربران واقعی user-agent شامل نوع مرورگر، و سیستم عامل است و حاوی اطلاعات شخصی نیست. این اطلاعات به وبسایت‌ها کمک می‌کند اطلاعات سازگار با سیستم کاربر را نمایش دهند. چرا که در صورت ایندکس شدن، ممکن است به عنوان صفحات زامبی یا بی ارزش شناخته شوند. لازم به ذکر است که ایندکس نشدن یک صفحه از سایت، به معنای دیده نشدن آن صفحه توسط کاربر نیست.

  • کافی است به انتهای آدرس هر سایتی robots.txt/ اضافه کنید و آن را باز کنید.
  • این قضیه از الگوریتم پاندای گوگل شروع شد و به راحتی می توان به آن اشاره کرد که هرگز فایل های سی اس اس یا جاوا اسکریپت شما را مورد بررسی قرار ندهد.
  • سرعت صفحه چیست؟ سرعت صفحه ابزاریست که نشان می­دهد محتوای شما با چه سرعتی در…
  • در این مقاله چند نمونه سایت فروشگاهی موفق که توسط تیم مه ویژن طراحی شده‌اند را بررسی می‌کنیم.
  • پشتیبانی خیلی خوبی داریدو100% ازتون راضیم،هم بسته تلگراموخریدم هم اینستاگرام وانشالله هر روزامکانات جدیدی بهش اضافه بشه.

اگرچه برخی از ربات‌ها به دستورات موجود در این فایل توجهی نمی‌کنند. اما خوشبختانه برخلاف این عده خاص، بسیاری از خزنده‌های مهم سطح وب به این قوانین و دستورات احترام می‌گذارند و از آن‌ها پیروی می‌کنند. علاوه بر این‌ها، گوگل ربات‌های مختلف دیگری را هم دارد که لیست کامل نام و وظیفه آن‌ها را می‌توانید در مقاله “مرور خزنده‌های موتور جستجو گوگل” که توسط خود گوگل منتشر شده است ببینید.

ساخت و ویرایش فایل robots.txt در سایت‌های وردپرسی

خیلی از این سایت‌ها اجازه دسترسی به محتوای داخلیشان را به ربات‌های موتورهای جستجو نمی‌دهند و به جای آن جستجوگر داخلی خودشان را به کاربران پیشنهاد می‌کنند. هدف از بهینه سازی فایل robots.txt جلوگیری از خزیدن ربات های موتور جستجو در صفحاتی است که در دسترس عموم کاربران نیست. به عنوان مثال، صفحات موجود در پوشه wp-plugins یا صفحات موجود در wp-admin اصلا لازم نیست توسط ربات ها خزش شوند. اگر اجازه بررسی صفحه‌ای را با دستورات فایل ربات نداده باشیم باز هم امکان دارد گوگل آن را ایندکس کند و در نتایج جستجو ظاهر شود. ربات گوگل یا باید به صورت مستقیم صفحه را دریافت و بررسی کند (معمولاً به کم نقشه سایت) یا باید از لینک‌های دیگری که از صفحه‌ها و سایت‌‌های دیگر به آن صفحه داده‌اند آن را پیدا و بررسی کند.

آموزش سئو سایت خبری با 11 تکنیک مهم

فایل Robots.txt یک فایل متنی است که مدیران وبسایت از آن برای هدایت ربات‌های موتور جستجو استفاده می‌کنند و با کمک آن می‌توان نحوه خزیدن و ایندکس صفحات وبسایت را فهرست کرد. در مورد کلمات کلیدی کم رقابت، استفاده از ربات افزایش ورودی گوگل قطعاً سبب بالا آمدن سایت شما (ورود به صفحه اول و حتی آمدن به رتبه نخست) میشود اما در کلمات کلیدی پُر رقابت، قضیه آنقدرها آسان نیست. زیرا کسب رتبه در کلمات کلیدی پُر رقابت تنها به ورودی گرفتن از گوگل وابسته نیست و به عواملی نظیر اعتبار دامنه، اعتبار صفحه، بک لینک‌ها و عوامل متعدد دیگر بستگی دارد. با این حال اگر سایت شما در یک کلمه کلیدی پر رقابت در صفحه سوم یا چهارم گوگل باشد استفاده از ربات شاید بتواند آنرا به صفحه دوم یا اول بیاورد اما نمیتواند آنرا به رتبه های نخست صفحۀ اول برساند. این دستور به ربات‌ها اجازه می‌دهد به یک صفحه یا بخش وبسایت دسترسی پیدا کنند. از کاربردهای این دستور زمانی است که شما بخش بزرگی از سایت را بلاک کرده‌اید و قصد دارید اجازه دسترسی به یک یا چند صفحه از همان بخش به ربات‌های خزنده بدهید.

به کمک این فایل دسترسی ربات های مختلف را می توان مسدود کرد، برای مثال امکان مدیریت دسترسی ربات های Moz و Ahref نیز به کمک این فایل امکان پذیر است. در همین ابتدا باید گفت که پاسخ منفی است، همه سایت ها به فایل ربات تی ایکس تی نیاز ندارند. برای مثال اگر سایت ها دارای تعداد صفحات کمی است، برای مثال کمتر از 100 صفحه، دیگر نیازی به استفاده از فایل Robots.txt نداریم.

به این معنی است که تمام بخش‌های این سایت قابل دسترس برای تمام ربات‌ها و خزندگان موتورهای جستجو است. اما اگر قصد این را دارید که اطلاعات خود را فقط برای یک ربات خاص تعیین کنید باید نام دقیق آن ربات را به جای ستاره جایگذاری کنید. در هنگام طراحی سایت، مطمئن شوید که از این فایل در هیچکدام از URL هایی که می خواهید توسط گوگل ایندکس شوند و نتایج آنها نمایش داده شوند، استفاده نکرده اید. هنگامی که فایل robots.txt خود را ایجاد کردید، همیشه بهتر است آن را با استفاده از یک ابزار تستر robots.txt آزمایش کنید.

از اینرو لزوما نیاز نخواهد بود که صفحات رسانه ای خود را به تنهایی مورد ایندکس گوگل قرار دهید. از اینرو اگر می‌خواهید صفحات مربوط به رسانه سایت شما ایندکس شوند، در چنین حالتی از یک تگ noindex در صفحات استفاده می شود. با این حال، تگ noindex از نشان دادن محتوا در صفحات دیگر نیز جلوگیری می‌کند. به طور خلاصه، فرض کنید که یک قطعه از محتوا را با استفاده از iframe جاسازی کرده ایم. آن قطعه از محتوا اغلب، اگر مربوط به رسانه ای باشد، دستورالعملی برای عدم فهرست بندی خواهد داشت. اما وقتی کدهای مربوطه را در صفحات خود جاسازی می کنید، ممکن است گوگل پیشنهاد دهد که به دلیل اینکه محتوای جایگذاری شده بدون فهرست است، این کار را انجام ندهید.

فرض پیش‌فرض این است که یک User-agent می‌تواند هر صفحه یا دایرکتوری را که توسط قانون غیرمجاز مسدود نشده است بخزد. هر گروه با یک خط User-agent شروع می‌شود که هدف گروه ها را مشخص می‌کند. همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی فارسی وردپرس می‌بود تا علاوه بر یادگیری ساده تر وردپرس ، از پیشنهادات آموزشی آن استفاده میکردم.

برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا همانند وردپرس، به صورت خودکار اقدام به ایجاد فایل robots.txt می‌کنند. به این معنی که اگر شما به ریشه هاست سایت خودتان مراجعه کنید فایلی تحت عنوان robots.txt را پیدا نخواهید کرد. بلکه این فایل به صورت مجازی و خودکار توسط وردپرس ایجاد می‌شود. بهترین روش برای انجام اینکار معرفی آدرس نقشه سایت در داخل گوگل سرچ کنسول است. برای انجام اینکار پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله “صفر تا صد نقشه سایت” را مطالعه کنید. همانطور که گفتیم فایل ربات سایت یک استاندارد همگانی برای مشخص کردن محدودیت‌های خزیدن ربات‌های مختلف در سطح وب است، بنابراین انتظار می‌رود که از دستورات استاندارد و همگانی هم برای این فایل استفاده کنیم.

Sitemap یا نقشه سایت یک فایل عمدتا XML است، وظیفه راهنمایی و هدایت ربات‌های موتورهای جستجو برای خزش بهتر محتوای سایت‌ها را بر عهده دارد. می‌توانیم به کمک فایل robots.txt مشخص کنیم که آدرس این فایل دقیقا کجاست و موتورهای جستجو از کجا باید آدرس نقشه سایت ما را پیدا کنند. دستور Disallow از پرکاربردترین دستورات در فایل robots.txt است. این دستور مشخص کننده صفحه یا صفحات غیر قابل دسترس برای ربات‌های خزنده وب است.