نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ و معرفی به گوگل دی ام روم-سئو خاکستری

به کمک نقشه سایت صفحاتی که موتور جستجو می تواند آنها را بخواند، به وی معرفی می شود که در افزایش سئو و بهینه سازی سایت شما کاربرد بسیار دارد. به همراه آدرس هر صفحه سایت می توان اطلاعات دیگری مانند اینکه صفحه هر از چندگاهی بروز رسانی می شود و اهمیت آن در مقایسه با سایر صفحات چقدر است را نیز مشخص می کند. ثبت نقشه سایت به بهتر دیده شدن صفحات سایت شما توسط گوگل کمک می‌کند.

سایت مپ XML به گوگل و دیگر موتورهای جست و جو کمک می‌کند تا سایت و همه صفحات سایت شما ایندکس شوند. معمولاً باید یک نسخه از فایل سایت مپ در آدرس yourdomain.com/sitemap.xml وجود داشته باشد. یعنی کافی است تا فایل سایت مپ را در روت دایرکتوری سایت خود آپلود کنید.

اگر سایت شما دارای تعداد صفحات و محصولات زیادی است توصیه ما به شما ایجاد نقشه سایت و ثبت آن در گوگل سرچ کنسول است. با این وجود اگر سایت شما تک صفحه‌ای یا یک سایت کوچک با تعداد صفحات کم (زیر ۵۰ صفحه) است می‌توانید از استفاده از این ابزار صرف نظر کنید. سایت مپ یا نقشه سایت، فایلی است که اطلاعات کلی درباره تمام محتوا‌های موجود در سایت را به گوگل ارائه می‌دهد.

اما چطور؟ بهترین سایت‌ساز دنیا را ساخته‌ایم که بیش از ۲۵۰۰ وب‌سایت از آن استفاده می‌کنند. امّا به یاد داشته باشید گوگل از طریق نقشه سایت شما می تواند سریع تر صفحات شما را توسط ربات هایش کرال کند و ایندکس کند. نقشه سایت به شما می­ کند که خزنده ­های گوگل به طور بهینه و در سریع ترین زمان وب‌سایت شما را کرال کنند.

  • آن ها با فرمت XML تحویل داده می شوند و معمولا در مسیر نسبی /sitemap.xml یافت می شوند.
  • به‌طورکلی افزونه یواست نقشه‌های لازم را برای محتواها، صفحات و دسته‌ها را می‌سازد.
  • شما با کم کردن و محدودتر کردن تعداد صفحات و URL ها در نقشه سایت هزینه کرال صفحات را مدیریت می کنید.
  • سایت مپ در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را در بر دارد تا خزنده‌های گوگل بتوانند به راحتی این محتواها را ببینند و ایندکس کنند.
  • حالا اگر سایت شما تازه راه افتاده باشد، احتمال این که گوگل به سرعت بتواند سایت شما و صفحات آن را ایندکس کند، پایین است.

با اینکه احتمالا اغلب شما اطلاعات کلی در مورد اهمیت ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول دارید، اما شاید با پیچیدگی های نحوه ساخت نقشه سایتی که در راستای ارتقا شاخص های سئو باشد بی خبر باشید. احتمالا در سئو اصطلاح نقشه سایت یا سایت مپ را شنیده باشید و از خودتان بپرسید نقشه سایت چیست؟ نقشه سایت یک فایل xml هست که به موتورهای جستجوگر معرفی می‌کنیم تا با پیچ‌ و خم‌های سایت ما آشنا شود. در این ویدیو شما را با نقشه سایت به‌طور کامل آشنا خواهیم کرد. با ثبت نقشه سایت XML، شما به گوگل اعلام می‌کنید چه تعداد صفحه، نویسنده و دسته در سایت خود دارید. با این کار در واقع راه را برای ایندکس موتورهای جستجو هموارتر کردید و آن‌ها را از تغییرات یا به‌روزرسانی‌ها مطلع ساختید. در نتیجه گوگل با سرعت بهتر و بدون مشکل به آنالیز و بررسی سایت شما می‌پردازد که این خود تأثیر مطلوبی بر سئوی سایت شما خواهد گذاشت.

از متا تگ ربات در robot.txt استفاده کنید.

همچنین در نقشه سایت، اهمیت تمام صفحات با هم برابر نیست و گوگل از این طریق، صفحات مهم ما را هم شناسایی می‌کند. به خاطر اهمیتی که نقشه سایت در سئو و بهینه‌سازی سایت دارد، در این مقاله به سراغ نقشه سایت رفتیم. قرار است که در ابتدا، به‌صورت کامل با ساختار، عملکرد و انواع نقشه سایت آشنا شویم. در ادامه یاد می‌گیریم که چطور نقشه سایت بسازیم و آن را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنیم. پس اگر می‌خواهید آموزش ساخت نقشه سایت در وردپرس و معرفی سایت به گوگل را یاد بگیرید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت چیست؟

در کل جدا کردن نقشه سایت موبایل و دسکتاپ کاری هست که در سئو توصیه نمیشه. بعد از مدتی روی فایل سابمیت‌شده کلیک کنید، اگر پیام «Sitemap index processed successfully» برایتان نمایش داده شد، یعنی گوگل سایت شما را بررسی و تأیید کرده است. سایر سیستم‌های مدیریت محتوا هم برای خود افزونه‌های دارند که اتوماتیک نقشه سایت را ایجاد می‌کنند. محتوای آرشیو شدۀ سایتتان به خوبی به صفحات فعال، لینک نشده‌اند.

HTML Sitemaps ساختار پیچیده ای ندارند و شما می توانید به راحتی آن را ایجاد کنید. در صورتی که سایت شما از ایجاد نقشه داینامیک پشتیبانی نمی کند، در این صورت باید تنظیمات را به صورت دستی اعمال کنید. این نوع سایت مپ را باید نوعی حالت سنتی از سایت مپ دانشت که در صفحه ای جداگانه طراحی شده اند و کاربران می توانند برای بازدید کردن از وب سایت ها استفاده کنند. اگر بلد نیست سایپ مپ ایجاد کنید، اصلا نگران نباشید، ما صفر تا صد ایجاد نقشه سایت را هم در سایت های وردپرسی و هم در سایت هایی که با زبان های php و asp ایجاد شده اند، آموزش خواهیم داد.

در واقع با استفاده از این فایل می‌توان خزندگان گوگل را بهتر راهنمایی کرد تا به صورت اصولی و کامل بتوانند صفحات را آنالیز و بررسی کنند. در این فایل تمام صفحات و محتوای مهم موجود در وب سایت به طور کامل ذکر شدند و خزندگان گوگل از این طریق می‌توانند تشخیص دهند که اولویت‌های شما چیست بر اساس آن صفحات مختلف سایت را ایندکس می‌کنند. همچنین در شرایطی که صفحاتی از وب سایت خود را آپدیت می‌کنید باید آن‌ها را در سایت مپ قرار دهید تا گوگل متوجه شود که تغییراتی بر روی آن‌ها اعمال شده و به همین واسطه دوباره صفحات را آنالیز کند.

ابزار‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند با استفاده از آن‌ها فایل نقشه را ایجاد کنید. به طور کلی بهترین راه این است که نرم‌افزار وب سایت شما آن را برای شما تولید کند. به عنوان مثال می‌توانید URL‌های سایت خود را از پایگاه داده (دیتابیس) خود استخراج کنید و سپس URL‌ها را به صفحه نمایش یا فایل واقعی روی سرور وب خود صادر کنید. در مورد این راه حل با توسعه‌دهندگان یا مدیر سرور خود صحبت کنید.